torsdag 8. september 2016

Stadig forkjølet

Stadig plaget av forkjølelse? Det kan være allergi! Forkjølelse er den sykdommen som rammer oss oftest.


Voksne blir forkjølet en til to ganger i året, mens barn under syv år blir forkjølet syv til ni ganger i året. Mange trapper opp treningen når de blir forkjølet , i håp om å fordrive symptomene. Dette er ikke veien å gå.

Tapper du kroppen for krefter kan det gå ut over immunforsvaret ditt. Min lille sønn på fem mnd. Han er frisk i to uker, så er det i gang med ny forkjølelse. Jeg fullammer han enda, og trodde det skulle beskytte mot infeksjoner.


Er det noe jeg gjør galt? Skolebarn blir ofte forkjølet fordi de stadig smittes av forskjellige typer virus som de ikke har vært utsatt for før, og som de ikke har utviklet immunitet mot. Ikke særlig lukrativt egentlig når det nok blir brukt voldsomt mye tid og energi på å skrive og ikke minst redigere manuset før ferdigstillelsen.


Foreldre med barn i barnehagen er ofte konstant forkjølet eller syke.

Særlig i løpet de to første årene i barnehagen vil ungene være syke nesten uten stopp og uten unntak. Jeg vil heller påpeke viktigheten av at medisiner skal brukes i henhold til bruksanvisning, at alle medisiner kan gi bivirkninger og at det kun dreier seg om lindring av symptomer, sier han. Smitten kan for eksempel overføres ved at en forkjølet person hoster eller nyser i hånda, og deretter tar på andre, eller legger igjen virus på dørhåndtak, betalingsterminaler, eller lignende.


Håndvask er viktig, og det kan være lurt å unngå å ta seg i ansiktet. Jeg er stadig forkjølet , har et imunforsvar lik 0. Linda skrev: Ja, Fribol urtedrops er kjempegode for halsen. Katrine skrev: Grønn te og honning hjelper. Archana skrev: Fribol urtedrops for sår hals, kjøpt på apotek. Når du er forkjølet får du ofte tett og rennende nese, hodepine, nyser ofte og kjenner slapphet.


De aller fleste vil oppleve å få forkjølelse i løpet av året, og ofte mer enn èn gang. Sykdommen blusser som regel opp om høsten eller vinteren. Jeg er ofte kraftig forkjølet , og har alltid vært det så lenge jeg kan huske. Unge voksne kan ha to til tre forkjølelsesepisoder per år, mens voksne ofte har færre.


Vår sønn på år har de siste tre årene slitt med stadig tilbakevendende forkjølelse som også varer lenge. Han føler seg ofte veldig sliten. Han går på studiespes og er glad i idrett.


Er ikke utsatt for foreldrepress og har det greitt på skolen.

Hold deg hjemme på sofaen under dyna, drikk mye væske, spis sunn mat, og vent til det går over. Hvis du VIRKELIG blir dårlig, med høy feber som ikke gir seg, skal du dra til legen. LES OGSÅ: Slik blir du influensafrisk.


Jeg bruker å ta litt munnskyll og gurgler det så langt bak i munnen som mulig. Med en gang jeg kjenner det skranter litt i halsen, så har det hjulpet meg mange ganger fra halsbetennelse som jeg før var mye plaget av. Jeg drikker også varm solbærsaft med hvitløk skjært i tynne skiver når jeg har blitt forkjølet. Derfor bør lege eller øre-nese-halslege oppsøkes etter et par slike bihulebetennelser. Likeledes kan betennelsen skyldes en infisert tannrot som stikker opp i den ene kjevehulen.


Arytmi er forstyrrelser i hjerterytmen, enten at hjertet slår for fort, for sakte eller uregelmessig. Hvordan behandles bihulebetennelse? Forstyrrelser i hjerterytmen oppleves gjerne som hjertebank.


Dersom man stadig opplever hjertebank uten kjent årsak er det viktig å oppsøke lege, da det kan være tegn på en alvorlig arytmi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg