fredag 9. september 2016

Dikt om familiebånd

Trenger du et godt sitat? Ikke før jeg ble spurt om skrivingen min og jeg fortalte at jeg holdt på men absolutt ikke var god nok enda. Personen jeg snakket med understreket viktigheten av å gi fra seg tekst, fordi man aldri vil vokse i et vakuum. Jeg gikk hjem og fortsatte med et dikt jeg hadde jobbet med en stund. Et dikt kan sette ord på følelsene og gjøre bryllupet ekstra spesielt.


Link: Dikt om familiebnd. Dikt om familiebånd Utvalget er gjort i samarbeid med forfatteren selv, og omfatter dikt om Ondaatjes kone og barn, foreldre, tanter og onkler — med en innlagt avstikker til engelsk middelalder og kongefamilie. På denne siden vil jeg legge ut dikt jeg har brukt i vielser.


En unitarvielse kan være så mangt – noen ønsker et religiøst innhol andre ikke – og det finnes dikt som passer alle slags vielser, og alle slags par. Håper at leserne også kan bidra med fine bryllupsdikt – eller dikt som passer til bryllup, brudepar. Michael Ondaatje er kanskje mest som romanforfatter, særlig etter suksess både på papir og lerret med Den engelske pasienten, men han er også en ledende poet blant engelskspråklige forfattere.


Det var et jag av tanker, og vi var nervøse for hva som ventet oss dagen etter. Det er dikt om dickpics, tjukke kuker og våte fitter, dikt om familiebånd og om Joan Didion. Reines har føtter i mange leire. Feminisme og kvinnelighet, kapitalismekritikk, miljøkrise – og astrologi. Sitater om vennskap Sitater om kjærlighet Navnedag dikt Bursdagsdikt Dikt Imants Ziedonis Julehilsen Nyttår dikt Kjærlighetsdikt Maxims of Life Bursdag hilsen i. Dikt Forventer Foreldre Enten dumme, sentimentale, eller åndelige, dikt for forventer foreldre hjelpe uttrykke alle følelser et par går gjennom som de forbereder seg til å ta imot et barn i sin familie.


Dikt nummer tre i samlingen Lyrikker et enkelt dikt. Jeg liker sånne enkle dikt , det minner meg om hvordan den store svenske poeten, Gunnar Ekelöf – helt uten sammenligning for øvrig – elsker sånn enkle veier, i diktet En verklighet (drömd). Verden og livet er komplisert, man skal ikke gjøre det verre. Her er eksempler på dikt for forventer foreldre som ville være nydelig som et vers for et kort, en utklippsbok side aksent, eller vegg kunst for babyens barnehage: Family Ties.


Prest, jekteskipper, proprietær og forfatter. Scott og jeg gikk på tur i skogen er familie og poetene. Epleslang med Arild Nyquist og Terje Wiik og Stein.


Regn med Jan Erik Vold og Kåre Virud og Telemark Blueslag og Holy Soul Jelly Roll: Poems and Songs med Allen Ginsberg og Spare Ass Annie and Other Tales med William S. Kjærlighetssituasjonene danner hovedmotiv i mange dikt , men de negative hovedmotivene i samme felt, bruddsituasjonene, er også tallrike. Her er noen fine dikt og ordtak som kan brukes til nyfødte og litt større babyer, nybakte mødre og fedre, til dåpsbarn , til egne barn, til andres barn. Kjenner du til opphavsmannen (- kvinnen) der jeg har skrevet ukjent blir jeg glad for en. Sangen kan også brukes som dikt.


Den passer godt i en dåp der man vil skape en høytidelig stemning. Konfirmasjonstale skrevet i 9. Kjære mor og far, kjære gjester velkommen skal dere ha! Først vil jeg benytte anledningen til å takke alle som kunne komme på min store dag.


Gabirols filosofiske hovedverk, Livets kilde, et nyplatonsk arbei er skrevet på arabisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg