tirsdag 20. september 2016

Hjemmelagde fiskekaker med brun saus

Nystekte, hjemmelagde fiskekaker smaker kjempegodt, og er en ypperlig måte å servere fisk på. Her får du dem med en deilig karristuing og stekte poteter, men det er ingenting i veien for å nyte fiskekakene mellom et godt burgerbrød eller i en fiskewrap. Kjøttkaker med brun saus Den klassiske retten kjøttkaker med brun saus går aldri av moten. Oppskrift på klassiske, hjemmelagde kjøttkaker med hjemmelaget brun saus og ertestuing.


Dette er kjøttkaker slik som mormor pleide å servere dem.

Server med tyttebærsyltetøy og nykokte poteter. Når jeg vil ha brun saus steker jeg ikke fiskekakene først, lar de trekke i sausen. Brun saus er nyyydelig til fiskekaker. Fiskekaker er noko vi sjeldan serverer, men i sommar kom eg på denne gamle klassikaren, og så testa eg den ut på ungane.


Dei likte det kjempegodt! I tillegg til å ete det meste når dei får ris og bernaisesaus til, et dei òg det meste saman med poteter og brun saus. Dagens middag var Storeguts tredje 4H-middag.

Hjemmelagde fiskekaker er mye enklere å lage enn det man tror. Det er lettvint å kjøpe med fiskekaker fra butikken, men lager du det selv smaker de mye bedre og du vet faktisk hva de inneholder. Det er en mye høyere andel fisk og ingen rare tilsetningstoffer tilsatt fra fabrikken. Med nydelig råkost og yoghurtdressing skal det godt gjøres om dette ikke kan bli en gjenganger på din ukemeny.


Denne oppskriften ble brukt i tv-serien “Bra godt” på TV2. Jeg syns fiskekaker i brun saus er helt greit, men lager det aldri selv. Jeg steker fiskekaker og løk i panna og har grønnsaker og kokt potet til. Hvis det skal være brun saus til fiskekaker må det være en litt kraftig, mørk saus syns jeg.


Ikke sånn blass fløtesaus. Slik gjør du: Kok søtpotetene møre, spar litt kokevann. Knus potetene til en mos, spe på med kokevann til passe konsistens. Rør inn smøret og smak til med salt og pepper.


Brune sauser passer best til stekt kjøtt og eventuelt stekte fiskekaker. Liker best hjemmelaget brun saus , slik som min mor brukte, men noen ganger velger jeg kjøttkaksaus fra Toro En gang i min barndom ble jeg med en venninne hjem etter skolen. Spe med varm kraft eller buljong, og rør godt mellom hver gang du sper.


La sausen småkoke i ca.

Smak til med salt og pepper. Ha kakene over i brun saus og la dem trekke i ca. Kok opp frosne erter i kjøttbuljong til ertestuingen. Mos alt med en stavmikser eller foodprocessoren.


Fiskekaker er en populær middagsrett i mange hjem, men å finne på nytt tilbehør er ikke alltid like enkelt. Her har vi samlet tre enkle og smakfulle tilbehør som passer perfekt til fiskekaker. Alle oppskriftene kan lages på bare minutter og er nok til fire personer. FISKEKAKER I BRUN SAUS. Så de måtte selvfølgelig være med.


Denne gangen ble det med poteter, brun saus og grønnsaker. Lagt inn av Ingunn Odland Aase kl. Mini her fikk en ide forrige uke – vi skulle lage hjemmelagde fiskekaker :) Vi dro på den lokale bryggen og kjøpe fisk fra fiskebåt. Hjemme filetert vi to store fisk vha -video, og det var en ny opplevelse for begge:) Så kvernet vi fisken og lagde hjemmelagde fiskekaker på gammeldags vis. Jeg formet dem og mini stekte.


I går hadde jeg ånden over meg og laget en stor porsjon fiskekaker , så det blir selvsagt middag i dag. Spørsmålet er: Hva kan jeg ha til saus (som ikke er alt for usunt)? Jeg synes remulade er godt på fiskekaker , men det er jo fryktelig fett. Brunsaus på fiskekaker synes jeg er helt grusomt. Du vet at noen har tenkt litt ekstra på deg når du blir servert hjemmelagde kjøttkaker i brun saus med rørte tyttebær.


Faste, løse, runde eller ovale spiller ingen rolle. Her er det god smak og masse kjærlighet. Tips: Vil du ha løk i sausen kan du frese ½ finhakket løk sammen med smøret, tilsette mel og fortsette som.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg