tirsdag 3. mai 2016

Sprutbrekninger baby

Barn som er født for tidlig, utvikler symptomene senere enn fullbårne barn. Intensiteten i brekningene tiltar inntil det foreligger klassiske sprutbrekninger. Dersom barnet får kraftige brekninger, så kraftige at de står som en sprut ut på gulvet, kan det være tegn på en forsnevring på overgangen fra magesekken til tolvfingertarmen.


Brekningene kommer gjerne like etter et måltid. Dette er vanligere hos gutter enn hos piker. Symptomene melder seg gjerne etter noen få uker, og hvis det foreligger en slik forsnevring, må barnet opereres. Ofte starter tilstanden med gulping som øker i omfang oggår over i brekninger og senere store sprutbrekninger (ofte flere meter sprut). De bølgeliknende sammentrekningene i magesekken kan av og til sees utenpå barnets mage.


Barnets oppkast vil ha en veldig sur lukt og det kan være spor av friskt blod i det. Hvis barnet legger dårlig på seg og viser tegn til mistrivsel med stadig gulping og gråt på grunn av ubehag og smerter, bør man alltid oppsøke lege eller helsestasjon. Dette gjelder også hvis barnet etter hvert får tendens til sprutbrekninger eller gulgrønt oppgulp eller hvis man ser spor av blod. Symptomene kommer i de første leveuker og viser seg i første rekke som sprutbrekninger og deretter liten eller ingen vektøkning. Baby som kaster opp.


Hvis babyen gulper mye, men ellers er friskt, og vokser og utvikler seg normalt skyldes gulpingen de normale forholdene hos barnet. Noen ganger kan gulpingen komme opp med stor kraft ved endring av kroppsstillingen. Det kan minne om sprutbrekning som kan være normalt for barnet ditt. Er det flere som sliter med dette.


Har snakket med både fastlegen og de på helsestasjonen. Kan noen som har vært borti dette med babyene sine fortelle meg at det tar slutt en gang. Jeg holder på å gå fra vettet her, vasker klær til det går rundt for meg. Det går i rykk og napp, alt fra flere om dagen til e. Denne beskrivelsen fra en av sykepleierne kan oppsummere hvor krevende omsorgen til et barn med NAS kan være: Høyfrekvent skrik, dårlig søvn i perioder, hyperaktiv mororefleks, tremor, økt muskeltonus, intens suging på hender samtidig som det er dårlig til å spise og koordinere, gulper, noen har sprutbrekninger , løs avføring. Sprutbrekninger og oppkast er ikke normalt og kan være tegn på sykdom.


Sprutbrekninger baby

Mye hosting og harking eller rikelig gulping kan også være tegn på sykdom, for eksempel unormal reflux. Det være lurt å få sjekket barnets vekt hos helsestasjonen, og få sjekket barnet hos lege dersom du er bekymret. Hva er forskjellen på vanlig sykdom hos en baby eller et barn og noe som kan være mer alvorlig sykdom?


Alvorlig sykdom kan presentere seg selv på så mange måter at det er vanskelig å vite hva man skal se etter. Han gulper også stadig mer og mer og har hatt et par sprutbrekninger. Gulper etter mat og smågulper og raper lenge etter mat også. Gutten min på uker brekker seg.


Holder han oftest oppreist lenge etter mat og evt legger han på høyre side. Når han brekker seg er det som om at han ikke får puste og at jeg må finne han i gang. Da kan slike kraftige brekninger være tegn på en tilstand som bør avklares. Jeg har ei jente på uker som har blitt forkjølet.


Hun spiser som hun pleier, men er litt tett. Hun klarer fint å puste når hun ligger med puppen i munnen. Det jeg lurer på er nå jeg evt. Jeg føler ikke at jeg trenger det en. Har en baby på mn og han er veldig sulten for tiden.


Han får mme og spiser flere måltider enn det som er anbefalt den aldersgruppen om dagen. Skjønner det må være økedager inne i bildet også, men det får da være måte på. Med mitt første barn startet vi med bittelitt tynn grøt da hun var.


Datteren i huset kastet opp natt til i går, noe så sinnsykt og, hele natten. Gikk i barnehagen i dag, og nå kaster hun opp igjen! Og det er snakk om sprutbrekninger , og det gir seg ikke! Noen andre som har opplevd dette med få dagers mellomrom? Jaja, bare å sette igeng vaskema.


Sprutbrekninger baby

Symptomene forsterkes når barnet har ligget flatt i mange timer og kan føre til at barnet våkner på etternatten på grunn av hodepine. Videre vil det ofte være kvalme og sprutbrekninger og ved utbredt sykdom bevissthetsforstyrrelser. Nå er det riktignok tilsynelatende over, og bra er det, men sammenholdt med det du forøvrig beskriver her, så synes jeg dette er en klar grunn til å få barnet undersøkt. Jeg begynte igjen når baby var mnd.


Men skjønner hva du mener altså, uten sammenhengende søvn er det et ork av og til! Men går som oftest greit når jeg først har komt meg dit. Jeg trener på et rolig treningssenter med mye plass, så har baby med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg