mandag 16. mai 2016

Bake brød uten maskin

Godt nybakt brød eller rundstykker dufter himmelsk. Variasjon i det daglige brødet gir god matlyst! La deg inspirere her. Topp med gule og sorte sesamfrø. Se oppskriften her.

Deilig rett på 1-2-3! Ekstra godt med rosiner. Eltefritt og enkelt. Brødbaking har aldri vært enklere. Kjøp brødbakermaskin fra NetOnNet i dag! Gå ned i vekt fort uten å sulte deg selv.


Et brød bakt med siktet mel henger ofte bedre sammen enn et brød bakt med grovere sammalt mel.

Likevel er det grovt brød vi bør velge i hverdagen, og det kan derfor være lurt å ta med seg noen baketips neste gang du skal prøve å bake et godt grovbrød hjemme. Velg minst fint sammalt mel. Så var det selve eltingen av deigen.


Dette BØR gjøres med maskin , da det er uhyre tungvindt og lite effektivt å bake brød for hånd. Joda, det blir vel mest mulig håndtverk, men å bake en f. Men selv uten levering på døra er det mulig å starte dagen med ferskt brød , uten å tilbringe flere timer med baking kvelden i forveien. En brødbakemaskin gir deg raskt og enkelt det ferskeste og nydeligste brødet du kan tenke deg, uten at du egentlig behøver å gjøre stort mer enn å måle opp ingrediensene.


En del bakemaskiner tilbyr også en quick-funksjon som gjør det mulig å bake brød på så lite som time. Disse tar kanskje litt lengre tid – gjerne 3-timer – men brødet blir mye finere og får en bedre konsistens. Det begynte med at jeg rasket med meg en boks firkornblanding fra frokostblandingshylla, og tenkte at dette måtte være en smart måte å få med mange kornslag i brødene på en enkel måte.


Takk for svar #128512; det hørtes greit ut egentlig. Etter å ha kjøpt ett økologisk brød til kr, bestemte jeg meg også for å bake brød selv. Fant heldigvis denne oppskriften, ble kjempefornøyd med mine første bakeresultat og presterte å imponere samboeren min med det samme. Jeg har nå bakt ca brød , og oppskriften har utvklet seg på veien!


Vi fant alle mulige svar: Brøddeiger som lages nesten uten innsats, surdeigskulturer som settes flere dager i forveien, brød uten gjær, brød med grønnsaker eller masse frø og luftig, lyst. La brødbakemaskinen stå for arbeidet og nyt duften av nybakt brød.

Lag hjemmelaget brød Kenwood brødbakemaskin. Ferskt, sunt brød har aldri vært enklere enn med brødbakemaskiner fra Kenwood. Les mer om kjøkkenapparatet her. Med seks hjemmebakte brød i uka (3per år), blir det 1. Vi sparer altså opptil 5. Dette er noe helt annet enn en utgiftspost på 6. Jeg lurer på hvordan jeg kan klare å bake brød uten at det blir veldig hardt. Er det spesielle oppskrifter som må brukes?


Generelt gir lysere brød luftigere og lettere konsistens. Greit, det tar litt tid fra start til slutt å bake brød , men det er da ikke slik at en sitter og stirrer ut i lufta mens brødet hviler seg (også kalt heving på godt norsk). Da kan en jo gjøre andre ting. Og stekinga skjer også relativt automatisk.


Tida da en stekte brød i en vedovn er over for de fleste av oss. Designer og blogger Maria Skappel har oppskriften på verdens enkleste og beste brød. Selve bakingen tar kun fem minutter. Brødet er sunt, godt og veldig enkelt.


Dette brødet trenger nemlig ingen elting. Her er det bare å røre alt sammen! Jeg varierer innholdet etter hva jeg har i skapet. Så lenge forholdet mellom vått og tørt stemmer, kan du omtrent ha oppi hva som helst, sier.


Dessuten gir ihvertfall min maskin ingen skikkelig skorpe, og brødet virker av en eller annen grunn tørt. For å få ferskt brød om morgenen må jeg derfor stå opp to ganger ekstra: 1. Oppskrifter uten gjær Jeg har valgt å skille ut en del oppskrifter som gjærfrie, da det er mange som ikke tåler dette. Disse oppskriftene er stort sett bakverk som bruker bakepulver eller natron istedenfor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg