mandag 30. mai 2016

Dagpenger etter utdanning

Du vil ikke få utbetalt dagpenger før utdanningen har blitt godkjent, og alle som deltar i utdanning skal krysse av for utdanning på meldekortene sine. Hvis utdanningen ikke gir rett til dagpenger , vil du ikke få utbetalt dagpenger for perioder du har vært under utdanning , selv om utdanningen senere avbrytes. Unntak: Hvis du har mottatt utbetaling av dagpenger for mer enn uker kan du ta ferie i inntil uker med rett til dagpenger. Dette omfatter også ferie i utlandet.


Disse ukene kan tas samlet eller som enkeltdager. I de ukene inngår kun dager der du har fått utbetalt dagpenger , eller fått redusert utbetaling som følge av ventetid. Du har et vedtak om dagpenger med en til og med dato. Les mer om å miste retten til dagpenger.


For å motta dagpenger fra NAV stilles det en del krav. For det første må du ha opparbeidet deg retten til å motta dagpenger. Det vil også føre til en urimelig forskjellsbehandling mellom personer som har tjent opp rett til dagpenger og personer som må finansiere utdanningen gjennom lån eller annen selvfinansiering. Jeg var arbeidsledig etter avsluttet studie i sommer og frem til jul.


Siden jeg uansett ikke hadde rett på dagpenger meldte jeg meg ikke arbeidsledig hos NAV. Tenkte ikke på at rentene begynner å løpe på studielånet, da første betaling er nå i februar. Det var voldsomt, så lager du skademelding, får han til å signere og sender den inn.


Eg hadde ein liknande skade, men den gjekk over heile sida på bilen, berørte to dører, to skjermar og bakfangaren. To verkstader eg spurte i ein storby sk. Blir helt ferdig med en grad nå innen to uker. Har ingen jobb klar. Studieprogresjonen må òg vere minst halvert samanlikna med tilsvarande utdanning på heiltid.


Dagpenger skal gi deg som har blitt arbeidsledig økonomisk støtte mens du søker jobber. Dagpenger når du er permittert Du kan ha rett til dagpenger når du er permittert. Utdanning som i heilskap er normert til månadar eller mindre. I tillegg til de vanlige reglene om dagpenger , gjelder noen egne regler for deg som er permittert. Først etter å ha fått innvilget dagpenger opplyste hun overfor Nav at hun var under utdanning og søkte om godkjenning av denne, og retten til å beholde dagpengene.


Hovedregelen er at den som er under utdanning eller opplæring ikke har rett til dagpenger. Det er noen unntak, herunder dersom utdanning er utenfor normal arbeidstid og har en studieprogresjon på maksimal (studiepoeng pr. semester). NITO-presidenten er svært fornøyd med at NITO har fått gjennomslag i Stortinget for å endre regelverket i NAV knyttet til dagpenger og formell utdanning. Nå må regjeringen utrede mulighetene for regelendring. Hei, ble sagt opp noen måneder siden og mottar dagpenger.


Tenker å studere fulltid en semester å gi CVen et løft. Derfor stopper dagpenger i den tiden. Jeg vil fortsatt søke jobb under utdanningen men hvis jeg ikke har fått en jobb ved slutten av semesteret kan jeg gå tilbake på dagpenger ? Så hvis du har tjent mindre enn 140. Nav, påstod uklart at man ikke hadde det.


Jeg sa opp en jobb selv, skrev oppsigelse selv. Datert med min underskrift og arbeidsgiver underskrift. Nav godtok ikke denne, Nav har sagt i ettertid at det er arbeidsgiver som skal skrive min egen oppsigelse? Det må i så fall dokumenteres at utdanningen eksplisitt er lagt opp som utdanning utenfor normal arbeidsti og at den er tilpasset fullt arbeid på dagtid. Når du ikke har krav på dagpenger.


I enkelte livssituasjoner, som for eksempel dersom man er nyutdannet student med lite arbeidserfaring og liten inntekt i foregående år, vil man kanskje ikke ha opparbeidet seg rett til dagpenger. Hvis man da står uten inntekt, er det fortsatt muligheter, men reglene er annerledes og kravene strengere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg