torsdag 12. mai 2016

Boller med havremelk

Idag har jeg bakt speltboller med rosiner. Selv om jeg ikke kan smake på resultatet selv, har jeg kost meg med å bake boller til småtrolla mine og mannen min. Når jeg en sjelden gang ikke baker glutenfritt går det i spelt – hvetemel er det leeenge siden vi har hatt i hus.


Mine boller har alltid vært vellykkede etter denne oppskriften, og det er også mange andre som rapporterer at de har lykkes meget bra og er veldig fornøyde med oppskriften. Havremelk er et godt og spennende alternativ til vanlig melk. Lages av havregryn, dadler og vann i blender eller kjøkkenmaskin.

Prøv havremelk på frokostblanding, i bakverk eller grøten. Rull runde fine boller og plasser dem ved siden av hverandre, litt tett, i en form som er ca. Dekk med plastfolie og la etterheve i ca.


Pensle med egg og stek på 1grader i ca. Server dem gjerne lune og med melisglasur. Del deigen i like store deler. Ha i rosiner og trill runde boller. Avkjøl bollene på rist.

Møllerens Havremel består av hele havrekorn som er malt til et ekstra fint mel, det inneholder 1g kostfiber og er nøkkelhullmerket. Grove boller er et godt og smartere alternativ til sjokoladekaka! Bland vannet med halvparten av mengden melk og tilsett havregryn. La svelle i minutter. Fordel deigen i mindre klumper, tilsett ønsket antall rosiner, og rull små boller.


Vi fikk små, men du kan godt lage 8-litt større om du vil. Har ikke bakt boller pà et par àr og tenkte at jeg mà finne den beste oppskriften i dag, og etter mange tips prövde jeg din og det er med rette de beste bollene jeg har smakt til nà-tusen takk, Trine. Gleder meg til ungene kommer hjem for à smake…og ja : mange tipset om Möllerens boller , men disse slàr alt. Hilsen bolleentusiast. HELT RÅ: Økologisk havremelk lager du selv, og det er kjempegodt.


Mine to giftfrie uker er godt i gang! En ting jeg merker at er vanskelig å få tak i økologisk, er veganvennlig melk (det finnes selvsagt et par eksemplarer, men de er langt fra i alle butikker). Bakte med Oatly havremelk og soft flora melkefritt smør. Smakte ikke så veldig annerledes fra vanlige hveteboller.


Ble mindre kompakte og mer saftige. Ha deigen over på en melet overflate, del den i like store emner og trill boller. Legg bollene på en stekeplate og etterhev på et lunt sted i ca.

Sett ovnen på 2°C. Melkefri: erstatt melk med vann, rismelk, soyamelk eller havremelk , og smør med margarin uten salt og melk. Sukker kan erstattes av sukrin golden (bedre å bruke litt for lite enn for mye). Jeg lager boller av urkorn som økologisk spelt.


Ikke for å være jålete eller trendy, men fordi kroppen min tåler det så mye bedre. Magen min og energinivået mitt forteller meg hva som er bra og dårlig. Hvis jeg ligger som et slakt på sofaen etter noen boller , da vet jeg at kroppen forsøker å fortelle meg noe.


Boller til hverdags, boller til fest! Denne oppskriften tar utgangspunkt i mammas oppskrift. Hun baker nemlig verdens beste boller.


Jeg har tilpasset den litt og erstattet egg, kumelk og smør med vegetabilske alternativer. Det ble aldeles nydelige, myke, luftige, småseige, lubne og perfekt runde boller. Bollene skal stekes på høy temperatur, så man må følge med på at de ikke blir for mørke.


Jeg var skeptisk første gang jeg prøvde, men resultatet var enestående - dette er VERDENS BESTE BOLLER ! Oppskriften gir cirka boller. Du får helt sikkert en mere luftig bolle, når du bruger en melblanding med så meget stivelse i. Samtidig med at stivelse selv bidrager til en bedre struktur. Havremel er tungere og kræver mere af de fibre, der laver strukturen.


Du får til gengæld ikke nær så mange kostfibre og mindre næringsrige boller. Bytt gjerne ut noe av hvetemelet med havregryn når du lager vafler eller boller. Start dagen med havregrøt, et par skiver havrebrø eller en skål med havregryn, melk og frisk frukt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg