onsdag 22. februar 2017

Problemstillinger norsk muntlig

Jeg ble trukket til norsk muntlig eksamen i dag og skal legge frem på onsdag. Jeg trakk temaet Det moderne prosjekt. Med andre ord kan det være lurt å ha en spiss problemstilling.


Problemstillinger som tar opp hvordan noen tenker, føler eller opplever, kan være spennende å utforske. Her blir det imidlertid ofte vanskelig å vite på forhånd hva som er de viktige variablene som skal undersøkes. Jeg har kommet opp i sosiologi muntlig eksamen.

Den er nå på mandag så jeg får hele helgen. Formuler disse momentene og innfallsvinklene som spørsmål ( problemstillinger ) som du kan undersøke. Del inn spørsmålene i en hovedproblemstilling og to-fem underspørsmål, som alle undersøker hovedproblemstillingen nærmere. Retningslinjer for problemstillingen. Når du skal finne problemstillingen, skal du følge disse retningslinjene.


Under finner dere de læreplanmålene dere blir målt i og skal si noe om. I oppgaven har dere fått tre emner. Dere må selv lage problemstillinger til hvert emne.


Disse problemstillingene skal godkjennes av faglærer.

Dere deler emne og problemstillinger mellom dere og forbereder et innlegg på ca. Bør du diskutere problemstillinger og disposisjon med noen? Kan det være en fordel å holde presentasjonen for noen andre før selve eksamen? Hvem kan du spørre om å hjelpe deg?


Les mer om dette i avsnittet Hvordan forberede deg til muntlig i Kurs i muntlig eksamen. Denne øvelsen har som mål å forberede elevene på sjangeren muntlig eksamen. Her er fokuset lagt på skjønnlitteratur og litteraturhistorie først og fremst – men det er selvsagt mulig å dreie fokuset i øvelsen over på andre norskfaglige emner også. Tekstutvalget og de instruksene du gir kandidat og eksaminator, avgjør.


Eksempel på problemstillinger : 1. Hva menes med barne- og ungdomsidretten? Krav til oppgava og råd om gjennomføring. Hvilke verdier bør legges til grunn i barne- og ungdomsidretten? Et av læreplanmålene for norsk Vgog påbygg er at eleven skal kunne: gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig , skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne. Et viktig prinsipp for muntlig eksamen i historie bør likevel være at elevene får anledning til å vise bred kompetanse i faget.


Elevene bør få anledning til å foreta valg – for eksempel når det gjelder problem, tilnærminger og avgrensninger i tid og ste men det bør selvfølgelig ikke være fritt fram for alle mulige valg. Forfatterne av Sesam presenterer verket og forteller om sine erfaringer med effektiv muntlig begynneropplæring. Sesam er en sterk pakke for den første muntligopplæringen. Leksikonet er eid av de norske universitetene og flere ideelle stiftelser.


Store norske leksikon er et gratis og komplett oppslagsverk skrevet av fagfolk på bokmål og nynorsk.

I tillegg er han daglig leder for bl. En entrepenør og forretningsutvikler med over års entrepenør- og ledererfaring. Det kan derfor være et godt poeng at du kjenner læringsmålene for norskfaget, og husk at du må se på målene for både Vg Vgog Vg3.


Plikten til å redde liv versus pasientens rett til å være medbestemmende kan bringe oss opp i vanskelige etiske dilemmaer. Video 1Bli bedre til å snakke norsk. Berit Lilan medlem i Rådet, skriver om medbestemmelse ved kritisk sykdom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg