tirsdag 21. februar 2017

Adhd barn

Barn med en uoppmerksom form for ADHD kan se ut til å drifte avsted inn i sine egne tanker eller miste kontakten med det som skjer rundt dem. De fleste barna med ADHD har ikke alle de overnevnte tegnene på tilstanden. Dessuten kan symptomene være forskjellige for gutter og jenter.


Når barn i skolealder får en ADHD -diagnose, har annen hjelp ofte vært forsøkt uten tilstrekkelig bedring. Hvis ansvarlig faginstans (som regel barne - og ungdomspsykiatrisk poliklinikk) anbefaler å starte med legemidler og barnet og foresatte samtykker, kan det være aktuelt å prøve det ut. For barn med ADHD vil ikke alltid vanlig barneoppdragelse strekke til.

Dette skyldes at ADHD er en funksjonsvanske som kan medfører at oppdragelsen blir krevende. Det er godt dokumentert at det finnes en rekke tiltak som er til nytte for barn og unge med ADHD. Komplikasjoner til ADHD hos barn kan være at de sliter med å henge med på skolen, og at de oftere blir utsatt for skader og ulykker enn andre barn.


Omkring en tredjedel av barn med ADHD har også andre psykiske og utviklingsmessige forstyrrelser. Eventuelt kan dette tas opp med helsesøster eller andre fagpersoner som er involvert, slik at behovet for videre utredning kan vurderes. ADHD Norge arbeider med å systematisere informasjon om rettigheter i hjelpeapparatet.


Vi har laget informasjon om noen av støtteordninger i NAV, og ulike ordninger innen det kommunale hjelpeapparatet som kan være aktuelle for mennesker med ADHD. Hvis mistanken om ADHD er sterk, vil allmennlegen henvise barnet til en psykolog eller psykiater for ytterligere utredning eller behandling.

De fleste trenger ingen bildediagnostiske undersøkelser av hjernen. Selv om man har kunnet finne hjerneforandringer hos barn med ADHD , er ikke dette noen pålitelig måte å stille diagnosen ADHD på. ADHD kan oppdages ved at spesiell oppførsel blir identifisert. De tre viktigste er uoppmerksomhet, hyperaktivitet og impulsivitet.


Noen mennesker kan vise tegn på alle tre symptomer (kombinert ADHD ), mens andre bare har en eller to typer symptomer. Symptomene kan forstyrre omgivelsene, og gis ofte mye oppmerksomhet i skole og hjem. Den ble utviklet for å hjelpe lærere å håndtere barn med ADHD i klasserommet.


Andre undersøkelser har utpekt ADHD som en av diagnosene med den største tilveksten innenfor barne - og ungdomspsykiatrien i samme periode. ADHD drabbar till av alla barn i skolåldern och symtomen är ofta tydligast mellan och års ålder. Läs mer om hur livet som barn med ADHD kan vara i Davids historia.


Barn og unge voksne med ADHD kjemper ofte med sitt selvbilde, vanskelige forhold til andre mennesker og underpresterer på skolen eller i arbeid. Andre navn på ADHD er hyperkinetiske forstyrrelser og oppmerksomhetsforstyrrelser. I dag brukes betegnelsen ADHD stadig oftere fordi begrepet beskriver ganske godt hva det dreier seg om. Problemet er at det er gjort lite forskning på feltet. Det finnes en del indikasjoner, men ingen kan si noe sikkert om sammenhengene mellom ADHD og miljøpåvirkninger.


Uansett skal ikke foreldrene føle seg skyldige, understreker Sagvolden. Foreldre eller skole har ikke skylda for at barn får ADHD , sier han.

Jo, franske barn har faktisk ADHD de også! Iverksatte egne tiltak. Først da sønnen begynner i første klasse blir han utredet av BUP. Etter ett år med utredning har han nylig fått den midlertidige diagnosen ADHD. Foreløpig blir han ikke medisinert, men både skole og familie vil bli kurset i hvordan de best kan tilrettelegge hverdagen hans.


Psykiske lidelser – barn og unge. Den vanligste behandlingen for ADHD er en kombinasjon av legemidler og psykoterapi. Mange barn med ADHD , spesielt de som er alvorligst rammet bruker legemidler for å kontrollere symptomene. Forståelig nok er mange foreldre engstelige når barnet deres får utskrevet legemidler som skal brukes over en lengre periode. Det finnes flere intervju- og spørreskjemaer basert på de diagnostiske kriteriene.


Oppslagsverket BMJ Best Practice har en grei oversikt over kriterier for å stille diagnosen hos barn og hos voksne. Dermed er det vanskelig å lære fra tidligere erfaring og å bruke denne i møte med nye situasjoner. Barn med ADHD ser ikke tilbake og klarer derfor heller ikke å tenke framover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg