mandag 13. februar 2017

Baby sover hele natten amming

Neida, trenger ikke å stå opp om natten for å pumpe. Bare vær glad for at du har en sønn som lar deg sove – og nyt natten ! Det med at man produserer mest om natten – det har jeg egentlig aldri hørt fra faglig hold – kun fra mødre. Noen barn gjør dette helt av seg selv, men det fleste gjør ikke det.


Nesten seksti prosent av babyer på seks måneder sover ikke åtte timer i strekk om natten (7). Når sover babyen hele natten ?

I mange tilfeller handler det om å innrette seg slik at man som voksen får nok søvn, men at denne søvnen ikke alltid kan isoleres til natten. Sove hele natten Mammahjertet mitt var så utrolig stolt å jeg skrøt han opp i skyene mens han smilte det fantastiske smilet sitt som gjør at jeg glemmer alle mine bekymringer et øyeblikk. Jeg la han i babygymmen slik jeg pleier hver morgen så jeg får laget meg en kopp kaffe mens han babler og gurgler å ivrig sparker med bena av glede. Nå har babyen plutselig begynt å sove hele natten. Hva har dere gjort når dere har opplevd det?


Har dere fått spreng og tette melkeganger? Jeg har nettopp hatt tette melkeganger da det gikk timer uten amming. Livredd for å få det igjen for det var noe forbanna herk å bli kvitt.


Når begynte deres barn å sove hele natta?

Det kan være en fordel å amme babyen ordentlig mot slutten av dagen, slik at den blir mett og kan sove i lengre perioder om natten. Det kan dreie seg om fire eller fem timer – iblant enda mer – til glede for både barn og foreldre. Men vanligvis sover ikke babyer hele natten før de er rundt seks måneder gamle. Har aldri vært komfortabel med samsoving og baby har ligget i egen seng helt fra første natt.


Ligget inntil meg på morgenen så vi har sovnet begge to tre ganger tror jeg. Da sover ikke jeg noe godt. Alt er like normalt. Det er en gyllen regel at man aldri skal vekke en baby for å gi den mat. Men hvis man opplever at den nyfødte har en veldig omvendt døgnrytme, det vil si sover mer og i lengre økter om dagen enn om natta , så kan det være lurt å vekke barnet etter tre timer søvn på dagen for å amme eller gi flaske.


Når et barn har begynt å “ sove hele natten ”, det vil si at foreldrene ikke lenger merker at det våkner, er dette noe som ikke nødvendigvis vil vedvare. Barn som tidligere har sovet natten igjennom, kan noen ganger begynne å våkne igjen. Vanligvis er dette på grunn av sosiale faktorer. Hva er din erfaring med amming når baby sover natten gjennom?


Her har baby en trend hvor hun sover stadig lengre, fra leggetid i 19-tiden til 6-tiden om morgenen. Helsestasjonen har rådet meg til å ikke vekke, men heller håndmelke om jeg våkner med spreng. Foreldre bør også sørge for at babyene er mette etter hver amming.


I løpet av de første tre eller fire uke av livet til babyer, bør mødre være sikre på at babyene deres spiser minst hver tredje time, hver gang de våkner fra å sove. Når det gjelder tvillinger eller trillinger, strekker denne perioden seg opp til fem eller seks uker. Gutten vår har vært veldig flink å sove på natta siden han var 2-uker.

I begynnelsen gikk det greit i forhold til amming , da han sov 3-timer før nattmåltid. Men nå sover han lengre og lengre (7uker), og kan sove i 6-timer før han våkner og vil ha mat. Resultatet er at jeg våkner først- med. Hvis babyen sover for lenge på morgenen, er det lett at den snur døgnet.


Unngå å oppfordre til lek og kommunikasjon på natta. På dagtid kan det være lurt å la barnet sove der hvor det oppholder seg mennesker. Samtidig er det en fordel at babyen sover lettere på dagen enn på natten. Gi eller motta råd om amming , flaskemating eller barnemat.


Her møter du andre kvinner som har erfaring med amming eller har gitt barnet. Jeg sier at gutten min har sovet hele natten fra han ble født, men han har sovet hele natten uten å spise fra han var 2-uker gammel. Nå sover han omtrent fra kl.


Nå sier han at han vil sove i 1senga med baby fordi den har bedre madrass og fordi han også synes det er koselig. Jeg mener det er best at jeg sover der fordi jeg ammer, og da slipper jeg gå ut og inn hele natta. Har prøvd at hun sover på eget rom men da blir det ingen søvn på noen). Dessuten våkner hun når vekkerklokken hans.


Lorentzen synes ikke at det er grunn til å bekymre seg dersom babyen sover svært lenge om gangen. Opp mot timer trenger ikke være unormalt. Babyer som sover mye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg