onsdag 11. oktober 2017

Smerter i arr etter operasjon

Arr skyldes sår etter skade, infeksjon eller kirurgiske inngrep. Arr kommer når nytt bindevev dannes på grunn av sår i huden. Et arr er alltid svakere enn huden omkring fordi det består av bindevev og ikke normale hudceller. Har noen rare pulserende smerter som har vært av og på, på sidene rundt ks- arret helt siden ks for mnd siden.


Oftest oppstår infeksjon mellom 5–dag etter operasjon , men det er viktig å observere tegn til infeksjon i dager etter operasjon. Det brant, klødde, verket, prikket og strammet i arret.

Det er normalt å oppleve smerter i såret de første dagene og at såret ser fuktig ut. Arret er veldig ømt å ta på, og ofte har jeg en sviende følelse rundt arret. En av tre i Norge rammes av kroniske smerter.


Dette er den høyeste forekomsten i Europa. Jeg opererte ut galleblæren i slutten av september, og har ikke hatt noen plager etter det utenom at jeg får veldig vondt i magen om jeg ikke spiser rett mat. Nå de siste dagene har jeg begynt å føle meg sår bakom arret i navlen, og det føles som en klump bak der.


Jeg kjenner det om jeg strekker. Jeg vart for ca år siden operert og fjernet gallebleren. Så fjernet di en pollypp på tolvfingertarmen, og den var godartet.

Men no har jeg fått stikkende smerter i arret så svir det, veldig ubehagelig. Jeg tok også sleeve opperasjon for siden, så har du noe svar på hva det kan hva? Hvis du har brudd i håndleddet, som ikke skal opereres, så skal bruddet kontrolleres på ortopedisk poliklinikk etter cirka dager. Da blir det tatt nye røntgenbilder. Hvis bruddet har endret stilling, kan det bli aktuelt å anbefale operasjon.


Siste kontroll er etter 4-uker. Da tas det røntgenbilde og gipsen fjernes. Spørsmål til folk som har tatt operasjoner feks keisersnitt (åpne og fjerne noe). Jeg har ikke smerter om natten.


Det satt ganske dypt, og de fjernet til sammen 2gram med utvekst, vev og greier. I starten etter operasjonen hadde jeg veldi. Har vært hos fastlegen min, og vært i kontakt med legevakt ved store smerter.


Og dem trodde det var lyskebrokk ut fra hva jeg fortalte om smerter og plager. Og ble henvist til Aleris i Oslo for operasjon. Men etter en samtale der inne ble jeg henvist til CT undersøkelse.


Og på den fant dem ikke noen lyskebrokk. Har du i tillegg røde striper fra såret, smerter , hovne kjertler og feber, bør du søke. Etter en bypass operasjon for snart år siden er arret på brystet enda.

Hvis arret fortsetter å være ømt og rødt, må legen din undersøke om det. Arret bør vurderes av plastikkirurg før det settes opp avtale for operasjon slik at dere kan bli enige om operasjonen og forventet resultat. Ved hypertrofiske arr kan det være annen behandling som anbefales. Plagsomme arr må vurderes i hvert enkelt tilfelle for å kunne gi den best mulige anbefalingen for en eventuell behandling. Selve operasjonen var vellykket, men han har mye og store smerter både i selve brystområdets bløtvev samt i arret etter operasjonen.


Det er forventet at sårsmertene avtar gradvis. Smerter etter operasjon. De fleste reiser hjem med resept på smertestillende som skal trappes ned etter hjemreise.


Du vil få informasjon om hvordan nedtrappingen skal skje. Dersom du har fjernet endetarmen, er det vanlig at det er vondt å sitte lenge etter operasjonen. Det gjøres oppmerksom på at smerter i arr -regionen etter operasjon ikke er uvanlig.


Følg bruksanvisningen. I begynnelsen av April hadde jeg en operasjon i buken, arret har grodd helt fint, det meste gikk etter boka. Men, når jeg blir litt sliten, har handlet, kjørt bil e. Det var på høyre de omrokerte og styrte på, men det er altså vens. Du får et permanent arr rundt brystvorten. Dette strekker seg fra hudsnittene rundt brystvorten, videre ned til folden under brystet og ut på begge sider langs folden.


Arrene vil med tiden bli smale og lyse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg