fredag 24. mai 2019

Konfirmasjonens historie

Verdenshistorien for hånden – både som magasin og digitalt. Se alle mulighetene dine her og bestill. Gi et magasinabonnement i gave. Velg mellom og utgaver.


Konfirmasjonens nye betydning gjorde forberedelsen langt viktigere enn før. Og i konfirmasjonsforordningens paragraf het det at ingen barn skulle antas til konfirmasjon før de hadde gått på skolen og skaffet seg den nød­ven­dige kunnskap om kristendommen. Les teksten på nynorsk. Ingen av dem gjorde det av frykt for å. Hei Vi har en artikkel om konfirmasjon i Norge, der du kan lese litt om historien og om den kirkelige og humanistiske konfirmasjonen. Mange oppfatter konfirmasjonen som en bekreftelse av dåpen.


Men det er faktisk ikke det som skjer. En interessant innføring i konfirmasjonens historie. Ordet konfirmere betyr bekrefte. I Den norske kirke understrekes det at det er Gud som bekrefter sine løfter, ikke konfirmanten. Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side.


For tydeligere å fremheve Den Hellige Ånds gave ved konfirmasjonen føyde man meget tidlig i kirkens historie til en salving med velluktende olje (krisma). Denne salvingen peker hen på kristennavnet, for kristen betyr salvet og kommer av Kristi eget navn, Han som Gud salvet med Hellig Ånd (Apg 1 38). Det er opprinnelig et kristent ritual.


Både konfirmasjonsalderen og hva ritualet går ut på varierer mellom de ulike kirkesamfunnene. Den norske historien er typisk for rettsutviklingen i det meste av Vest-Europa i denne perioden: En stadig sterkere statsmakt gjorde dom­stol­ene til sin egen arena og forvandlet dem til et stramt sentralisert makt­apparat. Men jeg er ikke kallet til å tale om konfirmasjonens indre vesen, og som et ledd i vår religiøse opdragelse som menighet eller som individ. Jeg vil kun gjøre et forsøk på å skildre den ytre siden, således som jeg kan erindre den fra åttiårene og opover til min egen høitidelige kirkegang. Denne artikkelen, med evt tilhørende illustrasjoner, er hentet fra Norsk historisk leksikon 2. Den publiseres på lokalhistorie.


Konfirmasjonens historie

Cappelen Damm forlag. I kirkens første tid var konfirmasjonen en del av biskopens dåpshandling, med salving og velsignelse av den døpte. Av praktiske grunner ble konfirmasjonen skilt fra dåpen i tid.


Den ble derfor oppfattet som en selvstendig handling, og etter hvert et selvstendig sakrament i tillegg til dåpen. Dette var det mange foreldre som ikke likte. De skjønte ikke hva ungene skulle lære alt dette for.


Monark – Karl II, konge av Sverige Regent – Karl III Johan, kronprins av Sverige Hendelser. Januar – Man øker antallet militære utskrivninger i Sverige, for å være på den sikre siden om krigssituasjonen i Europa skulle bli endret. Lagene hadde trofaste fanskarer som ofte tørnet sammen i blodige masse­slagsmål. Stengt for kommentarer. I den første kyrkjetida var konfirmasjonen ein del av dåpshandlinga til biskopen, med salving og velsigning av den døypte.


Den vart difor oppfatta som ei sjølvstendig handling, og etter kvart som eit sjølvstendig sakrament i tillegg til dåpen. Ble du ikke konfirmert av statskirken, kunne du ikke gifte deg eller vitne i retten. Sakramentenes fangenskap. Messen - Nattverden. Om det første fangenskapet som nattverdens sakrament lider under skriver Luther at Kristus ikke påbød noen bestemt form for det, for han overlot saken til den enkeltes vurdering i det han sa: Så ofte som dere gjør dette, gjør det til minne om meg.


De neste årene var det bråk og sjau og lysing i bann og full fyr i teltet. Avlat, kirkemakt, språk og teologiske hovedveier og spissfindigheter ble kjeglet om og diskutert, drikkeviser ble salmer og resten er historie - som denne bøtteballetten på Finnøy nå har laget forestilling av. De har lest flere tusen sider om Luther, snakket med tung ekspertise, reist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg