tirsdag 9. april 2019

Lek ute i barnehagen

Forslag til refleksjon og samarbeid. I følge rammeplanen skal leken ha en sentral plass i barnehagen , og lekens egenverdi skal anerkjennes. Med utbyggingen og utviklingen av barnehagen har utetiden og uteleken fortsatt å ha en relativt stor plass i dagrytmen. Barn trenger trygghet, trivsel og omsorg i barnehagen , for å våge å kaste seg ut i leken.


For å ivareta leken kan barnegruppene deles, både ute - og inne arealet tas i bruk og avdelingene er innredet etter barns behov.

I barnehagehverdagen har vi lagt vekt på god tid til lek , og vi er opptatt av at dagen ikke skal bli for mye oppstykket. Her finner du noen morsomme barneleker som kan passe i en barnebursdag. På utkikk etter morsomme barneleker til bursdag eller andre samlinger? Han har følgende oppfordring til alle barnehager der ute : Lek først!


Det andre kommer etterpå. Vi trenger flere ville veier inn i leken og i barnehagen ! De voksne må bruke improvisasjonsblikket og se det som enda ikke er, i stedet for å avbryte magien, avslutter Melaas til dundrende klapp fra 4pedagoger. I barnehagen kommer dette til uttrykk i barns lek når de bygger seg små rom av kasser og tepper ofte i forbindelse med rollelek og hvor de inviterte i leken definerer reglene for rommet.

Dette gir barna mulighet til å etablere en intim og eksklusiv relasjon med noen få. Mens noen barn er vant til å gå på tur med mor og far og derfor føler seg trygg, er det andre barn som ikke er vant til å gå på tur utenom barnehagen. Barn som ikke har erfaring med å ferdes i naturen, har ofte behov for mer hjelp og støtte på de første turene.


Mindre gnisninger ute. Vi merker at det blir en helt annen lek med en gang vi kommer oss utenfor gjerdet. Vi bruker uteområdet i barnehagen til lek , utforskning, opplevelser, læring og mestring.


I barnehagen er vi ute hver dag gjennom hele året. Barnehagen huser nærmere barn og utearealet er ikke det største. Vi ser mangfoldet i naturen til alle årstider og i all slags vær.


Vi er opptatt av at barna skal få et godt forhold til naturen og oppdage hvordan vi kan bruke og ta vare på naturen. Lek , voksnes rolle og språkutvikling Av Terje Melaas Barn som får hjelp og støtte til å leke, kan gjøre seg nye erfaringer i lek , erfaringer som har betydning for livet her og nå. Samtidig snakker vi om svært grunnleggende faktorer for livet etter barnehagen.


Når barn etablerer lekerutiner sammen med venner, er det tale om en dyp lek. Barn med flere timers utelek i barnehagen var mer konsentrerte, mindre hyperaktive, flinkere til å dele og å være en god venn, enn andre barn. Når forskerne fulgte barna over tid fant de at effekten av mye utetid tidlig i barnehagen holdt seg helt til barna begynte i andre klasse på barneskolen.


Mina (½ år) sitter på gulvet og ser på David (år) som leker med en bil. Hun tar bilen fra David.

David gråter og sier at det er bilen hans. Melika henter en lik bil og sier til Mina at hun skulle gi tilbake bilen fordi den lek hadde David først. Matematikksenteret sin hovedoppgave er å lede utviklingen av nye og bedre metoder i matematikkopplæringen. Lekbasert læring for de eldste i barnehagen.


I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske og mestre. Forsknings- og utviklingsprosjekter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg