Forslag til refleksjon og samarbeid. I følge rammeplanen skal leken ha en sentral plass i barnehagen , og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek , vennskap og barnas egen kultur. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen , og lekens egenverdi skal anerkjennes.
Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.
Lek er ikke bare lek – Lek gir glede og er lystbetont samtidig som den er barns viktigste arena for læring. Lek er læring, og barnehagens helt sentrale arbeidsmetode. Det er viktig at de som jobber i barnehagen stoler på sin egen kompetanse når det gjelder lek. Her er det store forskjeller i barnehagene. For sannheten er at arbeidet med lek er veldig krevende.
Det er kanskje derfor det er så vanskelig for pedagoger å forklare hva de egentlig jobber med når vi snakker om lek. I barnehagen brukes begrepet fri lek i stor grad.
Men, vi kan starte litt med å reflektere rundt hva som er fri lek ? Man kan definere fri lek som en lek som er motivert og initiert av barna selv. Lek er først og fremst noe barnet opplever som morsomt og gledefylt – noe barnet har lyst til å gjøre av egen fri vilje. Omsorg, lek og læring i barnehagen. Under Filmer, bøker og verktøy har vi samlet filmer og andre ressurser som kan være nyttige for deg som jobber i barnehagen. Vi arbeider med sosial kompetanse fra barna begynner i barnehagen , og gjennom et helt liv i barnehagen.
Det starter når de kommer inn i barnehagen som 1-åringer. Sosial kompetanse er en del av hverdagslivet og rutinene, og arbeides med kontinuerlig. Lek er den viktigste aktiviteten for barn, og de leker fordi det er gøy. Vi prioriterer derfor mye tid til lek i barnehagen.
Leken kjennetegnes av glede og kreativitet. Fantasien får fritt spillerom, og barnet kan skape sin egen verden. Leken gir også mulighet for å være noen andre, eller lære mer om å være akkurat den man er.
Opplevelser av egenverd og mestring, lek med jevnaldrende og tilhørighet i et positivt fellesskap skal prege barnehagen ” (RP s. 34). For små barn i barnehagen er etablering av sensitive samspill det viktigste.
De trenger voksne som har kunnskap om dette og som evner å skape en trygg base for hvert enkelt barn. Dette gir barna mulighet til å etablere en intim og eksklusiv relasjon med noen få. Lek , voksnes rolle og språkutvikling Av Terje Melaas Barn som får hjelp og støtte til å leke, kan gjøre seg nye erfaringer i lek , erfaringer som har betydning for livet her og nå.
Samtidig snakker vi om svært grunnleggende faktorer for livet etter barnehagen. Når barn etablerer lekerutiner sammen med venner, er det tale om en dyp lek. Denne studien viser at at ett- til toåringene gis færre utfordringer enn to- til treåringene.
Det tilrettelegges mer for bevegelseslek for to- til treåringene, og det tilrettelegges noe mer for bevegelseslek enn naturfaglig lek og læring. I tillegg er det faglige innholdet i interaksjonene mellom barn og ansatte utydelig. På utkikk etter morsomme barneleker til bursdag eller andre samlinger? Her finner du noen morsomme barneleker som kan passe i en barnebursdag.
Lek som grunnlag for trivsel Gjennom leken formes de tette vennskapene mellom barna. Vennskap er viktig for at barna skal trives i barnehagen , og det er også med på å forhindre mobbing. Det var en dag i barnehagen. Mina (½ år) sitter på gulvet og ser på David (år) som leker med en bil. Hun tar bilen fra David.
David gråter og sier at det er bilen hans. Melika henter en lik bil og sier til Mina at hun skulle gi tilbake bilen fordi den lek hadde David først. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.