tirsdag 22. mai 2018

Steke brød over og under varme

Variasjon i det daglige brødet gir god matlyst, la deg inspirere her. Topp med gule og sorte sesamfrø. Se oppskriften her. Deilig rett på 1-2-3! Ekstra godt med rosiner.

Eltefritt og enkelt. Gå ned i vekt fort uten å sulte deg selv. Finn laveste nettpris her. Overvarme egner seg spesielt til former, gratenger og retter som skal bli gyllenbrune og fine på toppen. Men vær forsiktig og pass på slik at det ikke blir brent på toppen.


Bruk undervarme når du skal steke noe der bunnen trenger mer varme enn toppen. For eksempel om du skal lage en pai, og dropper å forsteke bunnen. Skal du steke brød over natten - kommer det an på hvor grovt det er og hvor fuktig deig du har.

Du må ha lokk på formene (eller legger en plate over ). Noen ganger grovt rugm. Hvilken tp og steketid anbefaler du? Det første budet når du steker brød er at ovnen må være varm , dette er spesielt viktig i det du setter inn. Steker i langpanne Bakeren: Hei.


Småvarer som rundstykker og lignende er ferdig etter ca. Kakk litt forsiktig under de ferdige bakervarene og hør en hul lyd. Temperaturene må sees på som veiledende, alle ovner er forskjellige. Avkjøling Avkjøl ferdig stekte bakervarer på rist og godt.


Christian: hei du ,jeg har bare grillfunksjon i min ovn og derfor jeg har ikke mulighet til å bruke bare over varme ,også jeg bruker pizzastein som er inni ovnen og veldig varm så trenger ikke å ha varme under og over mens jeg steker brødet. Viktig at du forvarme ovnen før du bake brødet. Jeg anbefaler deg å sette en stekebrett i ovnen før du bake så lufter du brødet over den varme.


Under elting og blanding av råvarene, kan mye gå galt. En ting folk ofte gjør feil, er å få rett temperatur på væsken, og så helle den opp i en stålbolle og alle råvarene. Stålet stjeler mye varme , og hvis råvarene ikke har ligget ute og fått romtemperatur (som bør være forholdsvis høy) vil disse også trekke ned deigtemperaturen.


Vi som er over middels teknologiinteresserte og blant de ytterst få som faktisk klarte å programmere VHS-spilleren til å gå i opptak på riktig tidspunkt kan bruke det samme trikset for å la andre dingser jobbe for oss fullstendig automatisk.

De siste årene har det vært en del snakk om knafritt og grytestekt brød. Brødet skal da ha sprø skorpe og en kjernetemperatur som er over grader. Det blir mange timer på beina under en slik helg, så god kondis og god. Jeg bare elsker brød , og synes de.


Deretter stikker du termometeret inn for å se hvor varmt det er. Viser det grader er brødet ferdig. Har du stekt brødet lenge nok,. Nofima og Opplysningskontoret for brød og korn.


Over og undervarme, varmluft har eg aldri prøvd. Går sikkert det og men da ville eg ha korta litt ned på steiketid (?). Dusjes med vatn når de tas ut og avkjøles på rist uten formene og under eit kjøkkenhåndkle. La potta og la stå under senga natten over. Hell over på godt melet benk og ”fold” deigen sammen et par ganger med hendene, ikke arbeid mye med den.


Hell over i et annet fat, gjerne et med omtrent samme form som leirgryten. Etterhev deigen på et lunt sted i rundt timer. Varm væsken og oljen opp til ºC (fingervarmt). Rør ut gjæren i litt av væsken og ha alt over i en bakebolle. Tilsett salt, sirup og mel, og arbeid sammen til en glatt og smidig deig.


Lages deigen i kjøkkenmaskin arbeides den ca min for å bli smidig, for hånd 4-min. Varm vannet til det er håndvarmt (37oC) - Ha mel, gryn og salt i stålgryta og bland de tørre ingrediensene godt - Løs opp den lille biten med gjær i det lunkne vannet ved å gni den mellom fingrene. Reggie´s Bushcraft fornekter seg ikke.


Hvor ofte har du ikke fått bålbrød som er svidd på den ene siden, og likevel ikke gjennomstekt? Trikset er å ha lokk på stekepannen, og dekke til med glør både over og under. Da er steinene veldig varme og varmen rekker ikke å gå helt inn i brødene, slik at de blir gjennomstekte, før de er for brente under. På Biltema har de veldig fine termometer som måler med laser (tror jeg det er). Det kan være en lur investering for å ha kontroll på varmen.


Ellers tror jeg det er prøving og feiling som skal til. Jeg liker best at baconet er litt chewy (seigt journ.anm.). Derfor er bacon best stekt på medium varme i panne med bitte litt olje. Men også i ovnen med matpapir over og under.


Da tar den til seg fettet og den blir ekstra crunchy, sier Jan Vardøen, som er eier av blant annet Villa Paradiso, Smelteverket og Nighthawk Diner. Følg med under stekingen, det tar litt lenger tid i en kaldere ovn. Stek nanbrød midt i ovnen, da det er viktig at brødene får lik over - og undervarme.


Det er også viktig å la deigen heve lenge nok. Jeg helte kokende vann over havregryn og rug og lot stå noen minutter. Det jeg ikke tenkte på var at jeg måtte trekke fra den veskemengden jeg brukte på skoldingen, for nå måtte jeg bruke mindre av vann, cultura blandingen jeg hadde laget på forhånd.


Jeg brukte en halv pose tørrgjær (beregner til brød ) og litt varmere enn lunken veske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg