tirsdag 22. mai 2018

Gravid mageknip og diare

Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Det er lett å la seg forbløffe over svangerskap og fødsel.


Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest. Litt ugreit tema dette men blir gal av å lese på gamle forum.

Er det fler som opplever dette og dette er helt normalt eller kan det tyde på noe fare på fære? Leste på et gammelt forum og mange av de hadde knip og diaré ved spontan abort. Sjekk også med lege om eventuelt vitamintilskudd og annet kan byttes ut, sier Michelsen. Andre årsaker til diaré Har du utelukket nye vitaminer og infeksjoner, har Michelsen noen tanker om hva det kan være. Man har litt annerledes fordøyelse når man er gravid , så det kan veksle veldig mye mellom å ha diaré og være forstoppet.


Nå ligger jeg i senga, helt utmattet. Ikke feber - mer omvendt, altså kald. Jeg gjorde ikke det da.

Mageknipene kommer og går, og jeg går ofte på do. Det er mye man kan bekymre seg for som gravid , og naturligvis kan både magesmerter og mageplager gi grobunn for bekymring hos den vordende mor. Heldigvis er det helt normalt å bli utsatt for enkelte smerter og plager som gravid - det gjelder å vite hvilke av de som gir grunn til bekymring, og hva du kan ta med slående ro. Sv: diare ved graviditet. Bare at eg har motsatt av deg, og no begynnte eg på pencillin som gjør at man får enda hardere mage så no går eg på ido-form.


Ellers tar eg meg litt Duphalac innimellom, kjøpte den da jeg hadde født førstemann, pga jeg ikke klarte å gå på do etter fødselen. Sykdomsmønster og klinisk bilde er annerledes hos små barn og svært gamle. Hos gravide forskyves abdominalorganene, og smertelokalisasjonen kan være atypisk, se magesmerter i svangerskapet. Det er ofte vanskelig å stille en spesifikk diagnose basert på anamnese og klinisk undersøkelse.


Forstoppelse kan også medvirke til utviklingen av hemoroider, som også er vanlig hos gravide. Man kan kjenne små utposninger utenfor eller i endetarmen, og noen ganger kommer det litt frisk blod utenpå avføring, hvis det går hull på hemoroidene. Når gir kvalme og oppkast grunn til å ringe legen sin?


Akutt oppstått kvalme og oppkast kan skyldes en infeksjon i mage-tarm-kanalen. Ikke sjelden er kvalme første tegn på at man har blitt gravid. Sykdom som er mer krevende, men stort sett er ufarlig.


Du kan bli ganske dårlig og det kan gi mye smerter og diaré.

Når du lever på glutenfri diett etter stilt diagnose, så er du frisk. Noen er allergiske for fisk, frukt, har melkeallergi eller andre ting. Luftplager – mageknip. Dette kan gi magesmerter. Er gravid jeg:-) På første forsøk!


Har vært og bestilt meg legetime og greier! Tror derimot ikke magen min syntes det var så stas å bli gravid ! Har siden rett før IKM hatt forferdelig mageknip mange ganger om dagen, og mye av natten, og har fått diare. BufretFor dager siden – Noe å lære av – Gravide pasienter med akutte magesmerter og feber. Hatt dette noen ganger iløpet av graviditeten. Prøvd å søkt litt på nett og der står det.


Det er mange årsaker til at man kan ha luft, diare , mageknip og slim i. Begynte å få vondt i magen rundt klokka fire. Og endte i akutt diare og kramper som holdt på i timer. Er i uke på jobb i dag fikk jeg akutte magesmerter under lunsj. Måtte løpe på do og ut kom det massevis med diaré. Frem til nå har jeg hatt tregere mage, men i dag eksploderte det.


Hadde så vondt i magen at jeg satt og gynget på toalettet. Da jeg var ferdig var smertene borte, ikke vært på do siden. Da trodde jeg at det gikk galt. Biolog og forfatter av boka Sprut – Historia om kroppsvæskene våre, Åsmund Husabø Eikenes, kan fortelle at de siste ti årene har forskningen som knytter hodet og tarmen sammen gjort viktige oppdagelser. Mental helse, som stress og depresjon, påvirker tarmfunksjonen, og kan bidra til magesmerter, diaré og løs mage, sier han.


Noen virus gir først og fremst kvalme og oppkast, andre gir hovedsakelig diaré - det vanligste er likevel en kombinasjon. Det er også forskjeller mellom de ulike typene virus i tiden det tar fra en blir smittet til sykdommen bryter ut (inkubasjonstiden). I de fleste tilfellene tar det 2-dager, men både lengre og kortere intervall forekommer.


Det kan også være diare eller forstoppelse. Under fordøyelsen dannes det luft i tarmene. Normalt vil denne luften bli opptatt igjen, men hvis avføringen passerer igjennom tarmen med en annen hastighet, vil luften samle seg i luftbobler og på den måten utspile deler av tarmen.


Selve utspilingen gjør vondt - også selv om det bare er luft.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg