onsdag 14. juni 2017

Diare når egget fester seg

Det er forskjell på eggløsningen og når egget fester seg. Eggløsningsmerter oppstår pga den lille væskeansamlingen som oppstår i buken når eggposen sprekker. Nei, jeg kjente ingenting.


En annen komplikasjon kan være at egget fester seg i egglederen, og aldri når fram til livmoren. Det kalles svangerskap utenfor livmor, på fagspråket ektopisk graviditet. Således skjer implantasjonen vanligvis til dager etter eggløsningen.

Egget føres inn i egglederen. Små flimmerhår, cilier, som finnes på innsiden av tentaklene, stimuleres av hormonet østrogen og sørger for å skyve egget i retning åpningen på egglederen. Man kan lett se for seg at mange egg aldri når egglederen, men studier tyder på at så mange som av alle egg når egglederen. Vi har prøvd ganger etter det.


Eggene ble befruktet i fine størelser, og var veldig fine å legge tilbake i livmoren. Jeg har tatt det med ro, ikke løftet noe tungt og har fulgt alt hva legen sa om å leve normalt. Hva kan grunnen være til at de ikke fester seg ? Ja, det har en hel del å si.


Det er stor forskjell på når en blastocyst og et todelt egg fester seg.

Hvor lang tid det tar varierer, og egget kan også ta seg en pause eller gå i dvale, for så å utvikle seg. Etter hva jeg vet så kan det stemme med tidspunktet - har også hørt at egget fester seg på ca dag 10. Men det skal jeg ikke uttale meg om - mange føler seg gravide og kjenner alt som skjer til enhver ti så følg magefølelse og intuisjonen din du, det er lov å håpe. Det jeg lurer på er som tittelen, når fester egget seg ? Men jeg har hatt en bitteliten blødning, eller fikk litt blod på papiret når jeg var på do tidlig imorres.


Kan dette være at egget fester seg ? Eller hva kan det ellers være? Hvis man har diaré i mer enn 1-uker. Hvordan behandles diaré? Når skal man søke lege? Diaré går over av seg selv i løpet av en uke.


Grunnen er at det tar 3-dager før egget er i livmoren, og når egget har kommet i livmoren så tar det 2-dager før det fester seg. Jeg kjente tydelig at egget festet seg ca. Festeblødningen skjer når det befruktede egget fester seg i livmorveggen, i gjennomsnitt 5-dager etter eggløsning. Er det grunn til å bekymre seg over en festeblødning?


Ektopisk graviditet (svangerskap utenfor livmoren): Tilstanden oppstår når et befruktet egg fester seg utenfor livmoren. Smertene er oftest ensidig og kan ha et kolikkaktig preg i begynnelsen. Tilstanden kjennetegnes også av at man ikke har hatt sin vanlige menstruasjon, og det har kommet brunaktig eller blodtilblandet utflod fra skjeden.

Noen får kun diaré, mens andre henger over doskåla og opplever at magen vrenger seg selv om det ikke er mer å kaste opp. Hvorfor vi kaster opp når det ikke er mer å kaste opp er vanskelig å svare på, men trolig skyldes det at oppkastsenteret i hjernen kan påvirkes selv om magesekken er tom, sier hun. Prøv med blåbær saft og blåbær (friske eller frosne), eller blåbær biola. Modne bananer, gulrotmos, eplemos, pasta og ris kan også hjelpe mot løs avføring, men her gjelder det å prøve seg fram, siden vi kan respondere ulikt på maten.


Jeg fikk beskjed om at jeg hadde sinkmangel for omtrent et halvt år siden. Fra da av har jeg tatt sinktilskudd daglig. I tillegg spiser jeg nesten utelukkende matvarer som inneholder mye sink (fullkorn, fisk, skalldyr, kjøtt og egg ) (og jeg spiser nok mat).


Likevel er sinknivået nå lavere enn det var for et halvt år siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg