tirsdag 20. juni 2017

Brun lapskaus mat fra bunnen

Gå ned i vekt fort uten å sulte deg selv. Gryter er kjærkomment å lage. Det er lite arbeid og det metter mange og lett å like for de fleste. Ikke minst får man brukt masse deilige grønnsaker.


Brun lapskaus laget fra bunnen av er god norsk tradisjonsmat. Liv Kongsten har jobbet med mat hele livet. På CV’en har hun 2episoder av Fjernsynskjøkkenet sammen med Ingrid E. Så hvem er vel bedre til å vise deg hvordan du lager kjempegod lapskaus fra bunnen av? Her deler hun sin oppskrift på brun lapskaus.


Rør av og til, og pass på så ikke lapskausen svir seg i bunnen. Smak til med salt og kvernet pepper. Så enkelt lager du brun lapskaus Liv Gregersen Kongsten (79) har jobbet med mat nesten hele livet, og år i Mills. Vitamin A bidrar til normal omsetning av jern.


Brun lapskaus mat fra bunnen

Det bidrar også til å opprettholde normale slimhinner, hud og syn. I dag har jeg laget god tradisjonell brun lapskaus og da blir det full jubel. Her hjemme er vi utrolig glad i lapskaus. Jeg lager ofte en stor kjele når jeg først er i gang og fryser det ned i passe porsjoner, slik at det enkelt og greit kan tas opp de dagene jeg enten ikke har tid til å lage noe middag, eller de dagene jeg er lei av å lage mat.


Brun bifflapskaus er ufattelig godt, og veldig lite jålete. Råvarene i lapskausen får lov til å skinne av seg selv, her trenger du ikke mange kryddere og smakstilsetninger. Go ren norsk tradisjonsmat som de fleste tåler og liker, sier matbloggerparet Einar Nilsen og Anne Lise Dalene.


Lapskaus er mat alle elsker. Denne oppskriften på mørk lapskaus med storfekjøtt er verdens beste, syns vi. Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?


Tilsett grønnsaker og poteter skåret i terninger og la alt trekke på middels varme til alt er mørt. Rør minst mulig slik at lapskausen ikke blir grøtet, men pass på at den ikke svir seg i bunnen. En klassisk brun lapskaus består som regel av like deler brunet oksekjøtt og brunet løk, samt poteter. Tallerken fra Royal Copenhagen. Kok da grønn-sakene møre først, og bland inn kjøttet i terninger mot slutten av koketiden.


Om lapskausen er tynn, kan den jevnes med litt potetmospulver. Sist men ikke minst pleier vi å ha i 3-kjøttbuljongterninger fra maggi. Kok og rør med jevne mellomrom i 2-timer og vips, en deilig god gameldags brun tjukk lapskaus uten. Brun kjøttet godt i små porsjoner og krydre med salt og pepper.


Mange ganger når jeg har laget lapskaus har mannen min klaget over at det ikke er skikkelig lapskaus. Og når jeg har prøvd å spørre hva skikkelig lapskaus er har jeg ikke fått noe annet svar enn at han fikk det servert på ei kro han stoppet på, på vei hjem fra Sandnessjøen engang. Brun det godt hver for seg i varm panne med litt smør, men kjøttet bør du steke i flere omganger. Skjær rent kjøtt og løk i ca. Da blir det best resultat.


Krydre med salt og pepper og ha det hele over i en stor kjele. Kok ut pannen med vann mellom hver gang og hell kraften i kjelen. Oppskrift fra MENY-Lauget.


Hjemmelaget lapskaus er god norsk tradisjons mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg