onsdag 20. juni 2018

Tabelltrekk oversikt

Informasjon om frister og attester, gratis kurs, regnskap og kassasystemer. Hjelp til deg som er ny som næringsdrivende eller vil endre eller avslutte bedrift. Systemet består av ulike tabellnumre som gjør at også forventede tillegg og fradrag blir lagt til i beregningene.


Hensikten med tabelltrekk er å sørge for at du betaler nok skatt gjennom hele året, slik at du unngår å få baksmell på skatten. Sjekk at du får riktig skattekort for neste år For neste års skattekort, vil skatteetaten ta hensyn til tidligere innmeldte opplysninger, slik at forventet inntekt og fradrag skal bli mest mulig riktig. Har du imidlertid for eksempel kjøpt deg nytt hus, skiftet jobb og fått endret. I år har det imidlertid skjedd en liten feil, som kan gjøre at mange arbeidstakere trekkes for lite i skatt, og dermed risikerer baksmell neste år. Her finn du ein elektronisk versjon av trekktabellane.


Trekktabellane viser kor mykje skatt arbeidsgjevaren skal trekkje dersom du har eit skattekort (skattetrekksmelding) som viser ein tabelltrekk. Tabelltrekk og prosenttrekk for skattekort. Har du prosenttrekk, er det prosenten som skal trekkjast som blir vist. Logg deg inn og sjekk opplysningene i skattekortet.


Jeg forbeholder meg INGEN rettigheter. Dersom tallene er riktige, gjør du ikke noe. Denne siden går under lisensen cc by-sa 3. Denne kalkulatoren er laget for lønnsmottakere. Den forutsetter at du betaler skatten i løpet av 1måneder. Det vil si at juli (feriepenger) er trekkfritt, og halvt skattetrekk i desember.


Dermed slipper du en ekkel baksmell dersom inntekten din plutselig skulle bli høyere enn ventet noen måneder. Ifølge Lise Halvorsen har langt de fleste lønnstakere tabelltrekk. Slik fungerer tabelltrekk.


Formålet med tabelltrekk er å sørge for at du betaler nok skatt gjennom hele året, slik at du unngår å få baksmell på skatten. Trekket tar hensyn til det progressive skattesystemet ved å variere satsen automatisk etter hvor mye man mottar i lønn. Under finner du listet standard lønnsarter i Visma Lønn. Hovedbokskontoen som er brukt på våre bilder er kun et eksempel. Endring av hovedbokskonto har ingen betydning for hvordan Visma Lønn bruker lønnsarten og har ingen betydning i forhold til A-melding.


Jeg har registrert nøyaktige opplysninger på skatteetaten og skjønner ikke helt hvorfor jeg nå skatter mindre til tross for høyere lønn. Nei, du har misforstått. Hvert år får jeg tilsendt skattekort med tabelltrekk , og hvert år må jeg be om å få tilsendt nytt skattekort med prosenttrekk.


Som student og med variabel inntekt er det helt håpløst med tabelltrekk , og siden man uansett ender opp med å betale det samme velger jeg prosent. Da har jeg bedre oversikt. Skatten på alminnelig inntekt er. This is an easy and very safe solution, no special equipment necessary.


I sommer jobber jeg kun på et nytt sted i samme kommune, som er min sommerjobb. Ser på lønnsslippen min nå at denne biarbeidsgiveren også bruker tabelltrekket. Skal ikke han bruke 35.


Tabelltrekk oversikt

Her står det også at du selv er ansvarlig for å medvirke til at du trekkes riktig skatt. Oversikt over hvilke skattesatser og fradragssatser som gjelder. Husk å logge ut når du er ferdig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg