fredag 15. juni 2018

Om lek

Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Lek har ikke alltid vært sett på som viktig, verken av voksne flest eller av fagpersoner. Tidligere snakket man gjerne om lek som noe uviktig, og som en slags tull og tøys som barnet drev med.


Det var i hvert fall ikke like viktig som det voksne drev med. Vi ser at forståelsen av lek i psykoanalytisk orientert tenkning og arbeid med barn har utviklet seg og at klinikerens erfaringer finner sin bekreftelse i nyere forskning.

Et helhetlig læringsbegrep Barnehagen er både en trygg omsorgsarena, og en viktig læringsarena, og den aller første delen i et utdanningsløp for barna våre. Lek , voksnes rolle og språkutvikling Av Terje Melaas Barn som får hjelp og støtte til å leke, kan gjøre seg nye erfaringer i lek , erfaringer som har betydning for livet her og nå. Samtidig snakker vi om svært grunnleggende faktorer for livet etter barnehagen. Når barn etablerer lekerutiner sammen med venner, er det tale om en dyp lek. Lek og læring i et didaktisk perspektiv.


Vi trenger å gå nærmere etter i sømmene hva som faktisk er lekende læring. Altså, en innlæring som kjennetegnes av at barnet er medvirkende i læreprosessen samtidig som at for eksempel begrepsinnlæring i stor grad foregår på barnets premisser, nemlig via og gjennom leken.

Trenger du et godt sitat? Lek forekommer hos dyr og mennesker og i alle aldere. Hos barn er lek en fremtredende aktivitet. Lek kan forekomme på mange ulike måter. Del opplevelser der dere har bidratt positivt i barnas lek på deres premisser, og drøft hva som kjennetegner gode innspill fra voksne i barnas lek.


Snakk sammen om hvordan barnehagen kan tilrettelegge for lek i små grupper, og drøft hva dere kan oppnå med det. Det er åpenbart ikke ”for moro skyld”, men glede er likevel selve drivkraften. Denne studien viser at at ett- til toåringene gis færre utfordringer enn to- til treåringene.


Det tilrettelegges mer for bevegelseslek for to- til treåringene, og det tilrettelegges noe mer for bevegelseslek enn naturfaglig lek og læring. I tillegg er det faglige innholdet i interaksjonene mellom barn og ansatte utydelig. Studien viser også at kroppslig lek i SFO har et stort potensial med hensyn til å fremme barnas erfaring av sammenheng i tilværelsen.


Om et barn blir utestengt fra felles kroppslig lek , eller opplever gjentatte negative tilbakemeldinger, hemmes deres erfaring av sammenheng, sier Løndal. Godt sagt om barndommen… 15. Barndommen er som å være full.


Alle husker hva du gjorde - unntatt du selv.

Nyere forskning har vist at lek ikke bare er noe barnslig tull, men ekstremt viktig både for barna der og da, men også for at de skal bli senere gangs mennesker. Det vil si voksne som har fantasi, plastisitet, forestillingsevne, empati og løsningsorientering. For selv om lek er lærerikt er den sosiale biten av leken også svært viktig.


Gjennom lek bygger barn sosiale relasjoner til andre barn. Lek er den høyeste formen for forskning. Barn som ikke har lekekamerater kan ha problemer med å lære sosiale ferdigheter, noe som kan bli svært problematisk for barnet med tiden, sier Solhjell.


Barn kan leke på utrolig mange måter. Som barne- og ungdomsarbeider må du vite hvilken betydning lek har for barns læring og utvikling, og hvordan du kan legge til rette for barn og unges lek.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg