mandag 1. desember 2014

Sosiale barn

Han forklarer at foreldre bør vente med å foreslå konkurranseleker for tidlig, og at barn bør få bygget opp sin sosiale kompetanse før konkurranselek foreslås. Som forelder bør du heller la barnet få vite at du har positive forventninger til det, ved å eksempelvis si: Jeg visste at du ville klare å bygge det tårnet. Både voksne og barn bruker sosiale medier til å vise frem ensidige vellykkede sider av seg selv.


Barn kan trenge hjelp til å forstå at mange viser bare en liten del av seg selv her. Når barnet ditt skal balansere forventninger og press fra omgivelsene, kan det være nyttig å få støtte fra dere foreldre.

Lovendringen betyr at de fleste sosiale medier nå har en 13-årsgrense som vilkår for å opprette en profil. Sosiale medier, apper og spill har også egne aldersanbefalinger som gjelder innholdet eller hvem tjenesten er egnet for. Mange barn bruker sosiale medier som har en høyere aldersgrense enn det de selv har. Selv om din sosiale kompetanse - din evne til å sette deg inn i andre menneskers følelser og forstå det sosiale samspillet mellom mennesker - også er et resultat av arv, og noen helt klart har er født med større sosialt talent enn andre, er Eikrem overbevist om at det i stor grad handler om hvilke erfaringer du gjør deg i tidlig barndom. Stadig flere barn og unge bruker sosiale medier for å holde kontakt med venner og kjente, og for å treffe andre med samme interesser som en selv.


Mens nesten ingen 9-11-åringer bruker sosiale medier, tiltok bruken i 12-årsalderen, og. Amerikanske studier viser at prosent logger seg på sosiale medier mer enn ti ganger per dag.

Mer enn halvparten av unge logger seg på sosiale nettsted minst en gang om dagen. Barn og unges mediebruk har endret seg svært mye de senere årene. Barna bruker nye og andre medier, de sosiale rammene rundt bruken er endret, og tidsbruken har økt kraftig. De nye medievanene gir nye muligheter for utvikling og læring, men også nye utfordringer.


Skolen skal bidra til at elevene utvikler sosiale ferdigheter som samarbei selvkontroll, ansvar og empati for andre. Sosial kompetanse kan læres og må sees i sammenheng med den faglige kompetansen. Elevene som ikke har gode sosiale ferdigheter, kan bli ensomme og falle utenfor fellesskapet. Vi skal hjelpe til å ruste barn til å bli kompetente mediebrukere.


Vi skal beskytte dem mot skadelig innhol og vi skal gi dem kunnskap og råd. Det er en omfattende oppgave som vi deler med mange andre – først og fremst dere foreldre. Dette er noen eksempler på forskning som antyder at den sosiale utviklingen hos barn i tidlige år kan være av stor betydning for senere sosial tilpasning. Det å stimulere sosial kompetanse i barnehagen har dermed en avgjørende betydning både med tanke på hverdagsliv og trivsel i barnehagen, og det enkelte barns fremtid.


Barn med dårlige sosiale ferdigheter har større risiko for å utvikle normbrytende eller kriminell atferd som ungdom og voksne. Dårlig sosial fungering har blitt forbundet med aggresjon og vol seksuelle overgrep, alkohol og rusmisbruk, atferdsforstyrrelse og mobbing. Opplegget er tilpasset arbeid med tweens (9-år).

Når kan barn begynne å bruke sosiale medier? Både barn og voksne opplever utfordringer i møtet med sosiale medier. Flere aktører har derfor gått sammen og laget en veileder for voksne med ansvar for barn i sosiale medier. Veilederen gir konkrete råd som voksne kan ha nytte av, blant annet om personvern, aldersgrenser, passord og nettvett.


I skolen kan det være nyttig å ta utgangspunkt i fem grunnleggende dimensjoner. Et slikt fokus på barnas utvikling av sosiale ferdigheter kan bidra til å svekke barnets tillit til seg selv, andre mennesker og det å mestre. For barn som strever med samspill, og å knytte sosiale bånd til andre, kan det i slike miljøer bli store utfordringer. Allerede i barnehagen kan noen barn gå inn i bestemte roller. Loven skal bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud.


Ikke vær moraliserende mot andre foreldre enten de gir barna lov eller ikke til å benytte sosiale medier, mener mobbeombud Bodil J. Sosiale historier er korte historier som beskriver en sosial situasjon, og hva barnet skal gjøre i situasjonen. Vi kan si at det er en slags oppskrift på hva vi skal gjøre, og hva som forventes av oss i ulike situasjoner. En del barn strever med å forstå sosiale situasjoner, og vet ikke hvordan de skal forholde seg til ulike situasjoner.


Men en ensidig vekt på at barn og unge skal tilpasse seg for eksempel skolens normer og regler, kan hemme barn og unges utvikling av kri-tisk tenkning og evnen til å arbeide selvstendig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg