mandag 25. april 2016

Bakt potet fyll vegetar

Denne er med stekt sopp og crème fraîche, servert med avocadosalsa ved siden. Kan lages i ovnen eller på grillen. Prøv denne smakfulle oppskriften eller en av våre mange andre vegan- og vegetaroppskrifter. Oppskriften fant jeg i en kokebok jeg fikk som femteklassing, og sulten som jeg var pleide jeg å lage det da jeg kom hjem fra skolen. BAKT POTET og tips til fyll.


Vegetar -meny for dager siden Linn.

NÆRINGSRIKE GRESSKARVAFLER for dager siden VeganMisjonen. Fyll avokadokrem og tomatsalat på toppen og litt. Bakt søtpotet med fyll.


Som fyll bruker jeg å ha oppdelt agurk, mais, sopp, råhakket løk, og monterer dette oppi poteten som da er ‘åpnet’. Jeg bruker forresten også rømme til, og da gjerne med friske urter i, som topping. Jeg bruker sjelden kjøtt til, men finhakket skinke synes jeg smaker godt til.


Men, godt tips med bacon, det skal jeg prøve neste gang. Rømme og smør er det aller enkleste, men her er det bare å bruke fantasien: kryddersmør, hvitløksmør, vårløk, bacon, skinke, mais, ost og mye mer.

Bakepotet gjør seg også godt som tilbehør til biff, laks og grillmat. Bak den og bak den og bak den og bak den! Det er nemlig da poteten blir best, synes jeg.


Dette er skikkelig kosemat. Myke og gode poteter som dufter aldeles herlig når du åpner dem. Jeg spiser dem gjerne med bare smør og salt, men hjemmelaget persille- og hvitløksmør, mais, vegansk ost og vegansk pølse er heller ikke å forakte som fyll.


Tips: Ønsker du en kortere baketi forkok potetene litt, f. Flere spennende potetretter. Potetene vaskes godt og pakkes i aluminiumsfolie. Fyll – to porsjoner: En liten boks mais I paprika i små terninger 1– 2gram fersk sopp, i skiver, stekes Krydres godt med salt og pepper.


Denne oppskriften er like god til vanlig potet og kan også benyttes til fyll i sqash, aubergine eller paprika. Annet fyll kan være mais, løk, stangselleri, paprika og bytt evt ut bacon med kjøttdeig, kylling - eller lag de kun som vegetar. Når potetene er ferdig bakt , kutt et snitt i dem på langs og fyll med tofublandingen.


Server veldig gjerne med en klatt Oatly imat creme fraiche på toppen og grønn salat ved siden av. Se også min andre oppskrift på bakt potet , med vegansk pølse, mais og hvitløksmør. Del potetene i to på langs og skrap ut det meste av innmaten, men pass på at skallene holder formen. Bland potetmassen med smør, finhakket hvitløk, revet ost, timian og purre og fyll tilbake i skallene.


Hvitløksmør kan du lage lett selv ved å røre smør og finhakket hvitløk godt sammen.

En klatt med dette i den bakte poteten smaker kjempegodt. Et dryss med revet ost over fyllet og sette potetene inn i ovnen igjen noen minutter til osten har smeltet er også kjempegodt. En bakt potet kan serveres med all slags fyll. Et veldig enkelt alternativ er å bruke rømme eller en smørklatt, denne varianten er med grønsaker og tunfisk - for å bygge ut til litt mer av et måltid.


Nydelig bakte poteter fylt med krydret farse, mais, rømme og tortillachips.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg