fredag 30. oktober 2015

Etter 2 gangs intervju

Før et annengangsintervju bør du forberede deg godt. Blir du kalt inn til annengangsintervju ønsker arbeidsgiver å bli bedre kjent med deg som person. Begge ekspertene vektlegger at det du lærte i første intervju kan gi deg et grunnlag for å utvikle deg til å passe bedre for jobben.


Det vil lønne seg i runde to. Dersom du første gang ble spurt om faguttrykk eller datasystemer du ikke kjente til bør du ha lært deg mer om dette til andre runde, fortsetter Tørisen. Når vi kaller aktuelle lederkandidater inn til første intervju , ønsker vi å få vite hva slags oppgaver han eller hun synes er spennende og interessant å jobbe med.

Så prøver vi å finne ut hvor godt det passer med innholdet i de ledige stillingene vi har å tilby. Jeg har så lyst på denne jobben! Men hva skal vi egentlig snakke om på nok et intervju ? Synes vi gikk gjennom utrolig mye første gangen, jeg. Jeg var inne over en time, ble intervjuet av personalsjef og han som eventuelt komm. Gjennomgang adferdsanalyse.


Før møtet har kandidaten har fylt ut og sendt en DiSC adferdsanalyse. Vårt syn er at kandidaten ikke bare skal få en fullstendig gjennomgang, men at gjennomgangen foretas slik at kandidaten forstår og godkjenner beskrivelsen. Før du går til et intervju (gangs eller gangs ) kan du allerede nå gjøre deg klar til å svare på spørsmål om egne kvaliteter, egenskaper og bakgrunn.

Jobbintervjuet er den vanligste utvalgsmetoden som brukes i forbindelse med ansettelser. Når du er innkalt til intervju , er det lurt å ta kontakt med arbeidsgiver og spørre hvordan intervjuet skal gjennomføres, hvem som vil være tilstede, og om det er noe spesielt du skal forberede deg på. Utfallet avhenger helt av hva slags inntrykk du gjør.


Mens første runde gjerne brukes til å få en overordnet oversikt og sile ut folk, er andregangsintervjuet ofte et dybdeintervju. Det førsteinntrykk du allerede har etablert, er umulig å kvitte seg med. MEN, det betyr ikke at du for alltid blir sett på som rak og rank.


Sørg for at din presentasjon er så lik som mulig i første intervju og ikke minst formell. Det er lov å ha glimt i øyet, men det er ennå ikke tid for “stand-up” eller andre vittigheter. Ofte gjennomføres dette først på kandidatene som innkalles til en 2. Som rekrutterer møter man store forskjeller i hvordan kandidater stiller forberedt, og allerede her kan du skille deg ut i positiv forstand. Hjemmelekse til 2. Føler selv at jeg kanskje ikke er så aktuell, men at jeg blir kalt inn igjen fordi det er få andre gode søkere. Hva bør jeg legge fokus på?


Noen gode tips til meg? Noe jeg bør spørre om? Kan jeg spørre litt om hvorfor det er 2. Og om jeg hadde gått så langt som til 2. Jeg fikk beskjed om hvilke dag de skulle bestemme seg på.


Før du kaller inn jobbsøkere til intervju , må du være helt sikker på hva slags kompetanse du ønsker at den nyansatte skal ha.

Har dere tid til opplæring, eller ser dere etter en senior? Selv om kandidaten er verdens hyggeligste, hjelper det lite hvis kompetansen er feil og dere ikke har mulighet for å drive opplæring. Dette må DU spørre om når du er på intervju. De fleste tenker nok grundig over hva de skal svare på jobbintervju. Færre vet hvilke spørsmål de selv bør stille.


Her er spørsmål du bør stille på intervju. Det er ikke nevnt over, men kan ta med at et 3. Her treffer du som regel en enda høyere stilling som vil snakke med deg. Tonen er nokså avslappende og mange av spørsmålene fra de tidligere intervjuene går igjen.


Jobbsøketabber du bør unngå – del 2. For noen dager siden skrev jeg et innlegg om tabber du ikke bør gjøre når du søker jobb. Her kommer del om jobbsøketabber, med råd om hvordan du enkelt kan unngå disse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg