onsdag 27. februar 2019

Hvordan stoppe melkeproduksjonen

Melkeproduksjonen reguleres av hormoner, mengden melk som blir tatt ut av brystet, og hvor ofte det tas ut melk. For å gjøre en lang historie kort. Jeg har ammet babyen min til nå,i litt over mnd. Jeg må desverre slutte pga kronisk tette melkeganger som arSUF utvikler seg til brystbetennelse.


Kan en få foreskrevet noe som hjelper?

Eller må jeg pumpe meg gradvis ut av det? Noen tips til hvordan jeg kan stoppe melkeproduksjonen ? Hva skjer hvis jeg plutselig stanser å pumpe? Da skyves melken ut i melkegangene. I starten vil man ikke merke så mye til det, da det ikke er så store mengder melk der ennå – men oppgaven er like viktig. For når oxytocinet har gjort denne jobben, så gies det tilbakemelding til hypofysen som produserer prolaktin, hormonet som har ansvar for selve melkeproduksjonen aktiveres.


Jeg vil stoppe melkeproduksjonen min. Må pumpe meg fordi barnet mitt ikke vil ta puppen.

Det er veldig mye jobb og jeg blir veldig sliten. Må opp om natta for både å mate og pumpe. Får du spreng om du ikke ammer? Dersom du får spreng kan du ta å melke ut det værste.


Jeg er nybakt mamma og ønsker av div grunner å slutte å amme. Jeg lurer på hvordan jeg enklest og raskest mulig kan stoppe melkeproduksjonen. Har sluttet å amme og pumper bort melkesprengen. Er det noe annet jeg kan gjøre? Her måtte jeg stoppe brått av medisinske årsaker (multiple brudd som følge av enormt kalsiumtap) og fikk dermed noe fra legen som stoppet melkeproduksjonen raskt (Parlodel eller Bromocrytpin tror jeg det heter).


Jeg fikk resept på Parlodol da jeg ønsket av ulike grunner å stoppe melkeproduksjonen min da sønnen min var 3-mnd. Legen sa det ville ta ca 2-uker før melka var borte og at jeg av og til kanskje trengte å tømme meg for ikke å føle ubehag. Dostinex brukes til å stoppe melkeproduksjonen når den er uønsket, f. Hvis du knytter et sjerf hard rundy brystet i timer blir melkeproduksjon halvert, om du vil stoppe helt kan du ha på den en gammel BH som er kanskje litt trangere, ha den på deg i 2-dager så stopper melkeproduksjonen nesten helt. Ikke tømme puppen helt, bare nok til at det ikke er vondt lenger.


Du bør ta mellom mg til mg per uke, mellom halvtablett til tabletter med mg, som instruert av legen din. Den anbefalte dosen kan økes til mg per uke, og Dostinex tabletter skal svelges hele, uten å bryte eller tygge og sammen med et glass vann.

På store deler av landarealene i Norge og i endel andre land kan man ikke dyrke grønnsaker, bare gress. Hvordan kan melkeproduksjonen bidra til dette? Ammer du seks ganger om dagen, går du ned til fem ammestunder i to-tre dager, eller til melkeproduksjonen har stabilisert seg ved det lavere nivået, og deretter ned til fire ganger og vent til produksjonen stabiliserer seg, og så videre, helt til du ender på ønsket antall – eller til barnet er helt avvent, sier Sigstad.


Noen her som har stoppet melkeproduksjonen ved hjelp? Hvis ja, hvordan gjorde dere det og tok det lang tid før den stoppet helt? Hvis du ikke får medisiner for å stoppe melkeproduksjonen , vil den starte av seg selv i løpet av den første uka etter fødselen. Dette er uavhengig av om barnet dier eller ikke, fordi den viktigste impulsen til å starte melkeproduksjonen er når morkaka utstøtes.


Den har hele svangerskapet produsert hormoner som hemmer melkeproduksjonen. Grunnen til at jeg ønsket å bruke Parlodel for å stoppe melkeproduksjonen , var at jeg hadde hatt veldig mye tilstoppede melkeganger i tillegg til brystabscessen som stadig kom tilbake. Jeg var derfor redd for at jeg skulle oppleve de samme problemene igjen dersom jeg skulle slutte å amme uten hjelp av medikamenter. Du må heller aldri velge unsubscribe på spam epost for å stoppe eposten.


Da gir du beskjed til spammerne at eposten din er aktiv. Så får du mye mere spam. Du kan kun ta unsubscribe på seriøse nettjenester som du selv har meldt deg på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg