mandag 17. desember 2018

Betennelse i piercing i øret

Praktisk otoskop for hjemmebruk. Lar deg lyse og se inn i ørene. Noen velger å pierce ørebrusken - den hardere delen rundt kanten av øret. Piercing i øreflippen er den vanligste typen.


Kroppspiercing blir stadig mer populært blant både menn og kvinner. De aller fleste som tar piercing får ikke problemer med det senere.

Men for noen kan hullet få store helsemessige konsekvenser. Jeg jobber med piercing og det vi anbefaler kunder å bruke er Klorexidine (husker ikke helt om det staves sånn) til vanlig rensing. Ved betennelse og mye hovenhet går det an å bruke tynne lag med en salve som heter Bacimycin. Den er antiseptisk og hjelper mot betennelse.


For omtrent måneder siden så tok jeg piercing i øret selv (helix). Jeg var veldig sint og bestemte meg for at jeg vil stikke en øredobb gjennom brusken i øret mitt. Det var drit vondt, men jeg klarte det.


Du spør om piercing kan være farlig fordi det er ”nerver og sånt” i området. Svaret på det er at hudnervene i øremuslingen en sjelden gang kan bli ødelagt ved piercing slik at man taper noe av følelsen i det ytre øret , men det er nok ikke farlig om dette skulle skje.

Betennelse og frastøtelse av piercing i navlen. Er det mulig å få piercing når jeg er år? Hva skal jeg gjøre om jeg har betennelse i piercingen? Kan autoimmun sykdom ha noe å si for piercing eller tatovering? Side - Kropp og helse.


Man får nødvendigvis ikke betennelse av ikke å ta piercing hos et profesjonelt studio, bare man bruker sterilt utstyr. Også om å ikke spise før etter en time etter at man har piercet leppen. Man bør tenke på hvor det kan gjøre mest vondt, ettersom brusken i øret er meget hardt og komme igjennom.


SVAR: Hei jente år. Takk for at du skriver til Ung. Det kan fort bli infeksjon, selv om det har gått en tid s. Espedalen, allmennlege på Tårnåsen Legesenter i Oppegår forteller at den absolutt vanligste komplikasjonen ved å ta piercing høyt på øret , er infeksjon.


Denne typen piercing er farligere enn øreflippiercing. Det er nemlig økt risiko for infeksjon da det er færre blodårer i brusken. Det er viktig at du selv følger opp til riktig etterbehandling av piercing. Etterbehandling av piercing. Hvis ikke kan det bli betennelse og andre komplikasjoner!


Hold urene fingrer og klær borte fra piercingen! Sånn ellers gjør det vondt ved berøring når jeg svelger.

Jeg har hatt det sånn i rundt dager nå. Jeg kjenner også litt ubehag i det høyre øret , som kjennes ut som det kommer fra halsen, men dette er veldig svakt, ikke så ofte og det plager meg ikke. Enkelte kan føle litt smerte i form av sviing etter at øredobbene har kommet på plass, men dette er veldig individuelt, og den lille smerten som eventuelt oppstår vil raskt gå over.


Vi tar også piercing i nesen, og oppover brusken, også dette på en steril og skånsom måte. Det svir som regel litt når man får hull i ørene. En Anti-Tragus er en piercing gjennom brusken som er lokalisert på ytre side av øret , rett ovenfor øreflippen. Har du denne piercingen kan du velge å bruke BCR, CBR, barbell eller bøyd barbell.


Auricle, også kalt Rim er piercing gjennom brusken ytterst på siden av øret. De fleste har hull i øreflippen, og opplever få komplikasjoner med det. Men velger du å ta piercing i brusken, bør du ta noen forholdsregler.


Hvis du ønsker at piercingen din skal bli bra og unngå at kroppen støter ut smykket, er det svært viktig å etterbehandle den med varsomhet. God hygiene og tålmodighet er nøkkelen til en vellykket piercing ! Du bør også passe på å spise nok, drikke nok væske og ikke minst få nok søvn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg