fredag 20. juli 2018

Hjort mørbrad

Hjort mørbrad

Den selges selvfølgelig i forskjellige strykningsdeler, jeg kjøpte mørbrad. Da er kjøttet lyst rosa og saftig, men husk at att kjøttet må hvile i ca. Dermed kan saften fordeles i kjøttet og muskelen blir avslappet. Vi har skapt et mateventyr fordi vi er mange som står sammen. Vi skaper verdier ut av ressursene vi har: god mat med smak av fjell, vidde, skog og sjø.


Hjort mørbrad

Mørnet flatbiff av hjort. Fersk og ferdig mørnet mørbrad av hjort fra Hitra, Frøya og Snillfjord. Stekes rosa og serveres med passende tilbehør. Det er lange tradisjoner med jakt av hjort på Hitra og Frøya. Vi på Dalpro har også noen oppdretthjort som vi slakter hvert år.


Mørbrad er smaksrik, mager og mør biff, som kan være et godt alternativ til entrecôte, indre- og ytrefilet. Men visste du at mørbrad egner seg svært godt til mer enn bare klassiske biffmiddager? Se våre tips for tilberedning og oppskrifter med mørbrad ! Tanken var å prøve meg på helstekt mørbrad og entrecote, samt ha til kjøttsuppe. Først ut var helstekt mørbrad. Reinsdyr mørbrad med grønnsaker og fjellost.


Hjort mørbrad

Enkle råvarer som til sammen blir til et fantastisk måltid! Oppskriften er til tre, maks fire personer og passer utmerket til en spesiell anledning. På mange måter foretrekker jeg mørbrad framfor filetstykkene, både når vi snakker om vilt og storfe. Mørbradene, det fineste fra låret, har nesten samme mørhetsgrad som ytrefileten, og i tillegg en dypere og mer intens smak.


Regelen sier at man ikke skal gape over mer enn man kan tygge. Men med god mat og i godt selskap kan det nok være lettere sagt enn gjort. Her er oppskriften på hvordan du tar pusten, uten å ta øynene fra, den utkårede gjesten. Hygienisk behandlingen av hjorten etter at den er skutt, og innen gitte tider. Slaktet må flåes snarest mulig, og henges til modning.


Modningsprosessen må overvåkest, slik at dyret blir skjært og pakket på optimalt tidspunkt. Metoden kalles ”Sous Vide”. Selv har jeg en vakuum-maskin og Sousvide-sirkulator som sørger for stabil temperatur. Kraftbein leveres med om det er ønskelig. Her viser vi en måte å partere et hjortelår og slik at en kan nytte de ulike stykningsdelene best mulig.


Disse er flatbiff, mørbrad , rundbiff (lårsteik), jegerbiff, lårtunge, bankebiff og. Hjortekassen veier ca. Her serveres viltsteken med fløtegratinerte poteter, stekt sopp og rørte tyttebær. Hei, Jeg har en hel mørbrad som jeg egetlig hadde tenkt å langsteke hel. Men det var en som sa at det ikke var så lurt, så nå vet jeg ikke helt hva jeg ender opp med.


Om jeg deler den og skjærer ut det seige. Hvordan ville du ha langstekt mørbraden?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg