onsdag 25. juli 2018

Alkohol gravid tidlig

Rask og trygg leveranse. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Men omtrent halvparten av alle gravide har blitt gravid uten at det var planlagt. Mange har derfor drukket alkohol uten å vite at de var gravide.


Ifølge Actis-undersøkelsen hadde prosent med høy sannsynlighet drukket alkohol tidlig i graviditeten, før svangerskapet ble oppdaget. Gravide bør ikke drikke noe alkohol , ettersom alkohol kan skade barnet. Har du drukket alkohol tidlig i svangerskapet, før du visste at du var gravid , er det viktigste du kan gjøre å la være å drikke alkohol i resten av svangerskapet. Hvis du er gravid og har drukket alkohol. Det er umulig å gi et sikkert svar på hvor grensen går for inntak av alkohol og risiko for fosterskade.


Det finnes ingen nedre grense. Det kan for eksempel være slik at det å drikke mens man er gravid er et uttrykk for andre problemer hos mor. Det er i tråd med tidligere studier som har vist en sammenheng mellom enkelte psykologiske trekk hos mor og alkoholbruk i svangerskap.


Ny studie: Alkoholbruk tidlig i svangerskapet fører trolig ikke til adferdsproblemer hos barn. Mødre som drakk før de visste at de var gravide behøver ikke bekymre seg for å ha påført barnet mulige atferdsproblemer senere i livet, slår ny studie fast. Når en gravid kvinne drikker alkohol får fosteret samme promille som mor. Fordi det kan være vanskelig å vite nøyaktig når en har blitt gravid , er det klokt å unngå alkohol allerede når en slutter med prevensjon. Jeg drakk alkohol tidlig i svangerskapet før jeg visste at jeg var gravid.


Dette skjedde ved to anledninger ( 30-årsdag og mitt eget bryllup). Nå er jeg kjempebekymret for at det kan ha gjort skade. Jeg er veldig ansvarlig og ville aldri rørt alkohol om jeg visste at jeg var gravid ! Skyldes det at gravide ikke vet bedre? Drikker gravide alkohol i første trimester fordi de ikke er kjent med retningslinjene? Jeg har ikke kunnskap om i hvor stor grad kvinnene er godt nok opplyst, men ettersom de aller fleste () kutter alkoholen etter uke i svangerskapet så tror jeg de fleste er klar over og tar hensyn til dette.


Jeg fant ut at jeg var gravid i uke og da hadde jeg drukket alkohol nesten hver helg før det (for det meste bursdager, pleier ikke drikke så ofte). Jeg drakk mindre enn jeg pleier, da jeg ikke var i humør til å drikke noen av gangene, ble aldri full, men drakk gjerne et par glass vin eller cidere. Det vil alltid være individuelle forskjeller.


Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Jeg kommer selvsagt til å kutte ut alkohol når jeg blir gravid , men hva hvis jeg blir gravid ved et uhell og fortsetter studentlivet med øldrikking fram til jeg oppdager at jeg er gravid. Alkohol er det vanligste rusmiddelet i vår kultur, men alkohol kan være skadelig for mange av kroppens organer og kan føre til avhengighet. For gravide finnes det ingen sikre nedre grenser for alkoholbruk, selv små mengder alkohol kan skade fosteret.


Vi håper med dette forumet å få litt fart på de gode diskusjonene på Mammanett. Alt en jente som er gravid spiser og drikker deler hun med barnet i magen. Når mor drikker alkohol , drikker også barnet alkohol Selv små mengder alkohol kan forsinke utviklingen av hjernen, nervesystemet og andre organer Gravide anbefales å unngå alkohol under svangerskapet. På Helsedirektoratet kan du lese mer om graviditet og alkohol. Sv: Alkohol TIDLIG i svangerskapet Hvis alkohol er så viktig at man ikke kan la være å ta seg noen glass hvis man VET at man er gravid så bør man kanskje tenke litt gjennom hvilket forhold man har til alkohol.


Om det er en sjanse for at man er gravid , men ikke vet så må jeg si at jeg ikke skjønner hvorfor man ønsker å ta risikoen. Jeg har i et annet svar blant annet skrevet: Veldig mange kvinner er i samme båt som deg. Jeg har lest at ca halvparten av alle kvinner har drukket alkohol før de visste at de var gravide. KAN SKADE TIDLIG : Professor Jon. Han ble født med permanent hjerneskade fordi hans biologiske mor drakk alkohol mens hun var gravid.


Rundt norske barn fødes hvert år i Norge med alvorlige. Og vi regner med en viss underrapportering, sier doktor Astrid Alvik ved Klinikk for psykisk helse Barn og Ungdom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg