torsdag 23. januar 2020

Tropisk aroma gammeldags

Den blir bare bedre om den står et par dager og modnes. Her er bilde fra min gamle oppskriftsbok, oppskriften har jeg fått av min mor. Akkurat hvor langt kakeklassikeren går tilbake er usikkert, men navnet fikk den i alle fall i en tid da muskat og kanel ble oppfattet som krydder med en eksotisk og tropisk aroma.


Tropisk aroma gammeldags

Tropisk aroma – tidløs klassiker. Wenche lager sjokoladekake etter etterlysning fra seere. Denne varianten er klassisk og krydret, og kalles tropisk aroma. Oppskriften stammer fra hennes egen bestemor. Alle har vel smugspist på en kake eller to som barn og denne var min favoritt.


En sjokolade kake kryddret med muskatnøtt og kanel – en salig blanding av smak. En søt sjokolade glasur med en udefinerbar smak (iallfall som barn) av kaffe pakket det hele inn. Han har ikke fått den servert siden, og siden han alltid snakker om den, bestemte jeg meg derfor for å bake denne til han som en overraskelse. Denne klassiske sjokoladekaken med lys og mørk deig har vært en vinner i mange ­generasjoner.


Deilig sjokoladekake med tropisk aroma. På toppen, ristede nøddekerner. Opskriften er den originale amerikanske. Kagen vandt i sin tid førstepræmien i en amerikansk bagekonkurrence. Stappfull av smak, og med masse god glasur, er dette en sikker vinner på kakebordet.


For å gjøre det litt enklere har jeg satt sammen en oppskrift som passer til en liten langpanne. Glasuren strykes på toppen og det klassiske mønsteret er laget ved hjelp av en gaffel. Vær med på å gjøre oppskriftene våre enda bedre!


Tropisk aroma gammeldags

Kom med dine tips og ideer til forbedring her. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Jeg har prøvd flere oppskrifter men den jeg alltid kommer tilbake til er hentet fra oldemors kokebok.


Jeg kan huske at kakene den gang var veldig store, sik at vi spiste kakerester i flere dager etter et kaffeselskap. Kaken ble bakt på raffinert hvitt sukker og siktet moderne hvetemel. Denne gangen slår vi til med farmors tropiske aroma. Med krydret kakebunn og masse deilig glasur er det ikke rart at denne sjokoladekaken aldri går av moten. Navnet tropisk aroma kommer av kryddersmaken, fra en tid da krydder som kanel og muskatnøtt ble ansett som noe eksotisk.


Tropisk aroma gammeldags

Egg og sukker piskes, ha i resten av ingrediensene. Brett smeltet kokesjokolade forsiktig inn i den ene halvparten. Kaken er saftig og holder seg i flere dager. Siri-Mari Sletteng. God gammeldags fyrstekake.


Jeg lagde den til påsken i fjor, og det ble valget for påsken i år også. Ein trufast deltakar på mange kaffislaberas og merkedagar opp gjennom tidene. Den fyrste oppskrifta er den mor brukte på 60-talet. Eg tek óg med ei litt mindre utgåve nedanfor, det er den på bildet.


Tropisk aroma gammeldags

Kaken kjennetegnes også av at den består av både lys og mørk kakebunn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg