onsdag 8. januar 2020

Tilrettelegging gravid nattevakt

Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Hvis du setter deg inn i dette så er du godt rustet for å ivareta et trygt arbeidsmiljø og redusere sykefraværet blant de gravide. Og du vil få innsikt i støtteordninger som din virksomhet kan ha rett på når en ansatt blir gravid.


Ofte stilte spørsmål fra ledere med gravide ansatte Hva er arbeidsgivers ansvar når en ansatt blir gravid ? Når en arbeidstaker er gravid , har arbeidsgiver plikt til å sørge for at arbeidstakeren ikke blir utsatt for skadelig påvirkning som kan gi risiko for forplantningsskader. Dersom det er slik risiko skal arbeidsgiver sørge for nødvendig tilrettelegging eller eventuelt omplassering for kvinnen. Klovning mener at gravide ikke bør jobbe om natten, med mindre de ønsker det selv. Fastlegene må i mye større grad bruke skjemaet for omplassering og tilrettelegging på grunn av graviditet. Dette kan brukes ved tungt nattarbei og skal sendes til arbeidsgiveren, sier Klovning.


Et prosjekt som St. Både i Harstad og på Tynset gikk antallet uker en gravid var sykmeldt ned fra et snitt på uker til uker. Jobbet der i en uke nå. Olavs gikk tallet ned fra til uker. Ren nattevakt stilling.


Valgte å si ifra til sjefen allerede på dag nr to, at jeg var gravid. Han sa at han hadde ikke noe annet til meg og ba meg vurdere å finne en annen jobb som vil passe meg og situasjonen min litt bedre. Takket være tilrettelegging fra arbeidsgiveren,. Jeg og min samboer venter barn til mars.


Nathalie er gravid. Hun er gravid og ansatt som nattevakt som helsefagarbeider. Da tenker jeg lønnsmessig. Turnusarbeid er i seg selv belastende, og spesielt som gravid. Det er heller ikke enkelt for alle å gå fra kveld til dag.


Skal vi virkelig tape på tilrettelegging ? Det lyder ikke rettferdig i mine ører! Da kan heller arbeidsgiver (hvis det er en IA-bedrift) søke om tilretteleggingstilskudd fra NAV. Helse Fonna diskriminerte to sykepleiere ved å avslå krav om utvidet stilling på grunn av fødselspermisjon. NSF reiste sak og fikk medhold - Svært gledelig og prinsipielt viktig, sier forbundsleder Eli Gunhild By om Diskrimineringsnemndas enstemmige vedtak.


Det er lett å la seg forbløffe over svangerskap og fødsel. Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg