mandag 6. november 2017

Slutte å røyke på dagen

For noen vil det være viktig med god planlegging når en skal slutte å røyke , for andre er det mest riktig å kutte tvert. Om du i dag bestemmer deg for en sluttedato 2–uker fram i ti har du god tid til forberedelser. Gj ør om på røykevane ne fram til sluttedatoen. Har du prøvd å slutte å røyke , men begynt på igjen?


Ikke gi opp – start på nytt! En dag klarer du det, om du er motivert nok, sier eksperten Robert West som nå er ute med boka Røykri-metoden.

Belønn deg selv for å ikke røyke. Tell hvor mange ganger du røyker per dag , og gi deg selv et eller annet gode dobbelt så mange ganger. Det vil si, hvis du røyker sigaretter per dag , så gir du deg selv goder i løpet av dagen. Det kan være å høre på en fin sang, ta et eple, legge seg nedpå minutter osv. Dagligrøyking er klart mest skadelig, sammenlignet med festrøyking.


Slutt å røyke på ti dager. Men røykeslutt har mange flere fordeler, og det tar ikke måneder og år før disse fordelene kommer kroppen din til gode. Dette skyldes blant annet at nikotin gjør at vi utskiller sukker i blodet, noe som igjen gjør at røykere ofte er mindre sultne eller spiser mindre enn ikke-røykere.

Mange som slutter å røyke legger på seg. Når vi slutter å røyke , kan vi ofte føle oss mye mer sultne og vi spiser mer enn vi gjorde da vi røykte. Noen klarer å slutte av og til, men dag til dag kan det være variasjoner i både viljestyrke, motivasjon og humør – forårsaket av både indre og ytre faktorer. Noen lykkes med å slutte brått, noe som også referers til som røykeslutt dag for dag. Ifølge Reichelt kan det være lurt å forberede seg skikkelig når man har planer om å slutte å røyke.


Blant annet anbefaler hun å skrive en egen liste over alle de gode grunnene du kan komme på for å slutte med uvanen. Det å skrive listen vil gjøre deg mer bevisst på hvor lurt det er, og du kan finne den frem når røyksuget blir. Det vil alltid gi en positiv helseeffekt for både deg og de rundt deg, at du stumper røyken. Men jo tidligere du slutter, jo tidligere kommer kroppen i gang med reparasjonsprosessen.


Det er aldri for sent å slutte og røyke. Uff jeg er ei kvinne i begynnelsen av åra. Jeg har røykt siden jeg var 1 og jeg røyker dessverre mye.


Jeg vil selv slutte å røyke , men lurer på hva som er best. Må si at jeg holdt meg timer uten røyk, men det var tøft så jeg kl. For mange er det enklere å kutte røyken når de har en plan som de legger opp og følger. Første dag bør være en fredag, slik at første røykfrie dag blir mandag. Skriv ned grunnene til at DU vil slutte å røyke.


Som en annen skrev, det sitter bare i hodet.

Da jeg endelig sluttet for godt, gikk det lett, og jeg har med hånden på hjertet ikke savnet det ett sekund etterpå (seks år nå). Jeg har prøvd å slutte flere ganger, men da alltid etter ønske fra andre. Så en dag bestemte jeg meg for å slutte for min egen del, og da ble det plutselig ikke noe savn. Jeg drømmer ofte om at jeg har begynt å røyke igjen, og blir like glad hver gang jeg våkner.


Dette er dagen for å tenke gjennom grunnene til at du vil slutte å røyke. Notér dem gjerne på side 7. Bruk god ti og kjenn godt etter. Argumentsamlingen kan være nyttig å ha senere dersom motivasjonen skulle begynne å svikte. Prøv å røyke med motsatt hånd fra og med i dag.


Det får deg til å tenke over røyking på. Velg en dato for når du vil slutte - og overhold den. Gjør noe annet på de tidspunktene av dagen der du før tok en sigarett. Hvorfor er det vanskelig? Nikotin fører til fysisk avhengighet og det betyr at man ved røykestopp får reelle abstinenser.


Røyking er en vane og en del av hverdagen. Tre av fire som røyker daglig, har forsøkt å slutte. Slik slutter du å røyke. Studier viser at det er vanskelig, og at det i de fleste tilfeller trengs flere forsøk for å lykkes. Har venninner som har sluttet på dagen da de ble gravi min onkel, som hadde røykt i år,.


Om å slutte å røyke, på dagen , om man må.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg