fredag 24. november 2017

Kan arbeidstaker si opp når man er sykemeldt

Arbeidstaker som selv sier opp sin stilling, kan i nevnte tilfeller velge å si opp med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder. Bestemmelsen er således ikke til hinder for at sykemeldt arbeidstaker sies opp av annen årsak enn sykdommen, som for eksempel kan være behov for nedbemanning, eller avskjed pga. Når en arbeidstaker er sykmeldt, er det viktig å få vedkommende raskt tilbake i arbeid.


Dersom den sykemeldte går gjennom en behandling som varer i måneder tilsier prognosene at vedkommende kommer tilbake og da kan man ikke sies opp. Så man har fortsatt et godt stillingsvern, forklarer Skarning. Oppfattes det som vanskelig for større bedrifter å si opp folk? Ja, det må man kunne si. Formålet med drøftingsmøtet er å hindre uriktige avgjørelser.


Arbeidsmiljøloven har egne regler ved oppsigelse når arbeidstaker er sykemeldt. Det siktes da først og fremst til arbeidsmiljøloven § 15-som oppstiller et særskilt vern for arbeidstaker mot oppsigelse når arbeidstaker er sykemeldt. SPØRSMÅL Jeg er ansatt som butikksjef på en klesbutikk, men opplever stor trakkassering og utfrysing fra min arbeidsgiver. Det førte til at jeg ble søvnløs om nettene, angst for å ta telefonen i frykt for at det skulle være arbeidsgiveren, lite motivasjon o. Da bestemte jeg meg for å sykemelde meg, og har nå vært sykemeldt i et par uker.


POSITIV: Infotjenesters juridiske HR- og ledelsesrådgiver Atle Torp er positiv til at det blir enklere for sykmeldte å jobbe. NAV gjør det enklere for sykmeldte å jobbe. NAV har myket opp reglene for å jobbe mens man er sykmeldt.


Nå kan arbeidstakere med 1 sykmelding gå tilbake i jobb uten å gi beskjed til NAV. Hei, håper dette er det rette forum å stille følgende spørsmål : Kan jeg si opp jobben når jeg er sykemeldt ? Jeg har blitt tilbudt en jobb i ett konkurrende firma, og de vil ha meg inn så fort som mulig, men har måneder`s oppsigelse tid). Jeg vet at en ikke kan bli sagt opp når en er sykemeld.


Vi står overfor en omorganisering i bedriften som antagelig vil føre til at vi må avslutte noen arbeidsforhold. En av de som står i fare for å miste jobben er sykemeldt – er det adgang til å si vedkommende opp i forbindelse med nedbemanning? Er sykmeldingen lenger enn dager, vil den deles opp automatisk, og du kan levere søknaden om sykepenger før hele sykefraværet er over. Du får en melding når søknaden er klar til å fylles ut.


OBS: Har du levert søknaden digitalt, skal du ikke levere den på papir i tillegg. Oppsigelse når du er sykemeldt vil for mange oppleves tungt og overraskende. Det kan bli kostbart for arbeidsgiver å inngi oppsigelse når du er sykmeldt. Sykmeldt arbeidstaker har imidlertid intet særvern mot å bli sagt opp av andre grunner, f. Etter at arbeidstaker har vært sykmeldt i måneder kan imidlertid selve sykefraværet gi arbeidsgiver saklig grunn for oppsigelse. Andre arbeidsrettstvister knyttet til en oppsigelse kan dreie seg om langtidssykefravær.


Du kan sies opp etter sykefravær. Er sykdommen begrunnelsen bør det etter vår vurdering gå minst et par år hvor den ansatte ikke er i full jobb før dette vurderes. Ellers kan det som det skal redegjøres for under her, være adgang til å si opp en ansatt som er sykemeldt. Jobbekspertene: Hvordan sier vi opp en ansatt som sykemelder seg før hvert oppsigelsesmøte? Hvordan det fordeles utover uken eller ukene er det arbeidstaker og arbeidsgiver som må bli enige om.


Jeg har sagt opp jobben min, og skal jobbe ut oppsigelsestiden t. Det er forskjell på KAN og SKAL, ref. Nå har det seg slik at jobben gjør meg psykisk dårlig, derav oppsigelsen. Kan jeg sykemelde meg i oppsigelsestiden, og stopper oppsigelsestiden opp mens jeg er sykemeldt , eller løper den som vanlig?


Du bestemmer selv når du tar denne ekstraferien, men du må varsle arbeidsgiver minst to uker i forveien. Som arbeidstaker kan du ikke kreve å dele opp ferien i enkeltdager uten avtale med arbeidsgiver. Dersom din vanlige arbeidstid er tre dager i den uken du tar ferie, har du brukt en ferieuke og ikke tre feriedager. Hei, vi er et regnskapsfirma med ansatte. En av våre ansatte har vært sykemeldt i over tre år.


Dette sliter på vår organisasjon og vi lurer på om det er saklig grunn for å si vedkommende opp på grunn av et så langt sykefravær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg