torsdag 19. november 2015

Økonomisk kondemnert

Det er ikke noe i veien for det. Biler sendt til vraking kan aldri komme på veien igjen, men at en bil er kondemnert betyr bare at den i forsikringsselskapets øyne ikke var økonomisk lønnsom å reparere. Det betyr ikke nødvendigvis at det er snakk om store skader. Biler blir kondemnert selv bare med lakkskader. Lasse Marcussen ønsker ikke å eie en bil som har vært kondemnert.


Nybilgarantien tapes, og det blir et økonomisk tap ved videresalg, sier han. Partene ble på et tidspunkt enige om å heve kjøpet. Men det skar seg om noen detaljer. Begge har nå engasjert advokat, og striden har havnet hos Forbrukerrådet. RS Ægir vil bli kondemnert.


Dette er klart etter en nøye gjennomgang av skadeomfanget. Det vil ikke være økonomisk forsvarlig å sette skøyta i driftsmessig stand igjen. Forsikringsselskapet jobber nå med å skaffe en kjøper til den havarerte redningsskøyta.


Erstatning er noe annet enn prisavslag. Prisavslag kompenserer for det en mangel utgjør, mens erstatning kan kompensere for annet tap. Du kan få tilkjent erstatning i tillegg til for eksempel prisavslag eller retting av mangelen, men ikke nødvendigvis.


De ulike samarbeidsordningene Norge har med EU gjør det mulig med en høy grad av økonomisk integrasjon og politisk samarbeid med EU og EUs medlemsland. Det tette forholdet mellom Norge og EU illustreres ved at omtrent prosent av den totale norske eksporten går til EU, og omtrent prosent av vår import kommer fra EU. Frykter bilen min blir økonomisk kondemnert og de kommer med ett dårlig tilbu men får som sagt vente å se. Jeg har jo alt ordnet min bil så ender uansett med å kjøpe den ut tenker jeg. Mye på grunn av folks forståelse av kondemnering som at bilen ikke skulle vært reparert, men at det i de fleste tilfeller er et økonomisk spørsmål.


Tilårskomne biler kan bli kondemnert pga kosmetiske skader, mens større skader på en nyere bil knapt registreres i bilens historikk. Omsetning av tjenester fra en statlig enhet til en annen statlig enhet er unntatt fra loven dersom leverandøren ikke driver økonomisk aktivitet. Unntaket omfatter også omsetning av varer som leveres som et naturlig ledd i ytelsen av tjenesten. Dersom du absolutt ønsker å bytte bil hvert tredje år, kan privatleasing over tre år være økonomisk gunstigere enn å eie ny bil i tre år.


Ved å lease er du ikke nødt til å ta opp et ekstra lån, svekke rentebetingelsene på boliglånet, eller binde opp kapital. Du slipper jobben med selv å selge den gamle bilen når du skal ha ny. Din virksomhet (kunden) disponerer utstyret mot å betale leie over et avtalt tidsrom, vanligvis fra til år, avhengig av type utstyr og hva kunden ønsker, så lenge dette står i forhold til forventet økonomisk levetid.


Når bilen har vært kondemnert , innebærer det at den har hatt så store skader at forsikringsselskapet ikke finner det økonomisk forsvarlig å reparere den. Det innebærer ikke nødvendigvis en mangel at en bil har vært kondemnert , men en kjøper må kunne forvente å få viktige opplysninger om bilens skadehistorikk. Hvem som helst kan kalle seg ”autorisert verksted”, sier han og legger til at ordet autorisasjon henger sammen med offentlig godkjenning, noe det ikke er snakk om i dette tilfellet.


Han forklarer også at begrepet ” kondemnert ” i forsikrings- og økonomisk sammenheng har en noe annen betydning enn i dagligtale. Hva hender hvis det skjer en ulykke og bilen min blir kondemnert ? Vårt krav er at bilen er kaskoforsikret så lenge du har finansiering hos oss. Bilen skal også ha tredjemannsinteresse til Ford Credit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg