fredag 13. november 2015

Jordmor blogg

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. The cookie settings on this website are set to allow cookies to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click Accept below then you are consenting to this.


Les innlegg om graviditet, fødsel og prevensjon. TENS som smertelindring.

I mange familier hopper det over en generasjon. Toeggede tvillinger ligner ikke hverandre arvemessig sett mer enn det alminnelige søsken gjør. De kan ha samme eller forskjellig kjønn.


Mannen bestemmer kjønn på barn, ikke antallet (se blogg om kjønn her). Vi er ikke mange jordmødre som tar doktorgrad i Norge, under ti stykker ved siste opptelling. Jordmor med doktorgrad. Om det er for mange eller for få er en helt annen diskusjon, men for meg er det en kjempefordel for meg å være jordmor i det jeg gjør.


Hva er din fødselsplan?

Hvordan vil du føde og hva er din fødselsplan? Det er spørsmål du bare må stille deg selv, og helst i god tid før riene starter. Går du til jordmor i svangerskapet så vil forberedelse til fødsel være en naturlig del av oppfølgingen i svangerskapet. Personlig opplever jeg faktisk at jeg i svangerskapsomsorgen kan bidra like mye til en god fødselsopplevelse, som jeg gjorde da jeg jobbet på fødeavdelinga. De aller fleste høygravide gleder seg og ser frem til det øyeblikket de kan holde barnet sitt i armene.


Kjærtegne og berøre, lukte og vise omsorg. Men det er ikke alle. For noen år tilbake ble jeg kontaktet av et par. Oslo jordmor - og ultralydklinikk Vi opplever at mange kunder har spørsmål om ulike temaer tilknyttet graviditet, fødsel, barselti kvinnehelse og prevensjon. Som jordmor oppleves akupunkturen som et veldig fint og anvendelig verktøy på veldig mange områder.


Vi bruker akupunktur i slutten av svangerskapet for å modne livmorhalsen frem mot fødselen – mer om det om en liten stund. Les hennes viktige ord til deg – om hvorfor du er god nok, akkurat slik du er. I alle mine år som jordmor tror jeg ikke jeg har møtt gravide kvinner som IKKE har kjent stikninger i graviditeten – med andre ord: Det er veldig vanlig å kjenne stikninger i magen når du er gravid! En jordmor har ansvar for, og følger opp, den fødende under fødselen og er stort sett den som tar imot barnet når det blir født.


Dersom det oppstår noe underveis i fødselen tilkaller jordmor en fødselslege. Håland er jordmor og har en doktorgrad om vold i graviditet. Hun jobber i KoRus.


Du vil motta en e-post når det er nye innlegg på Borgestadklinikken Blogg.

I dag har Ulrik og jeg vært hos jordmor på Svangerskapsomsorgen i Asker kommune. Planen er å fortsette hos jordmor en gang i måneden og litt oftere helt mot slutten av graviditeten, i tillegg til å bli fulgt opp av fastlegen min. Bilde av jordmor Helga Johansen.


Foto fra Hedmarksmussets fotoavdeling. Dahls stiftelse i Trondhjem. En ung kvinnes drøm om å bli jordmor — et hjertevarmt drama om fødsel, liv og død. All bruk av bilder, tekst, lydfiler eller video fra bloggen må avtales med eieren av bloggen.


Egmont Publishing AS.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg