tirsdag 3. april 2018

Ulike typer lek i barnehagen

Vi kan dele barns lek i ulike typer. De ulike typene går lett over i hverandre, og barn kan skifte raskt fra en type lek til den andre. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver sier blant annet følgende om barns lek : Leken skal ha en framtredende plass i barns liv i barnehagen.


Lek som kulturbærer Leken er bærer av barnekulturen. I leken finner man spor av tiden barnet lever i og hvordan de påvirkes av samfunnet rundt. Leken blir som et speil av barnets oppvekstmiljø.


I leken overføres også tradisjoner fra voksne til barn, eller fra eldre til yngre barn. Ulike typer lek : ! Man kan dele barns lek opp i ulike typer. Disse vil lett gå over i hverandre, og barn kan skifte fra det ene til det andre raskt.


Barn uttrykker seg gjennom lek. Denne type lek har viktige sosiale verdier. I barnehagen kommer dette til uttrykk i barns lek når de bygger seg små rom av kasser og tepper ofte i forbindelse med rollelek og hvor de inviterte i leken definerer reglene for rommet. Dette gir barna mulighet til å etablere en intim og eksklusiv relasjon med noen få. Liv Vedeler har i en lang periode studert språk og lek.


Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Lek kan på mange måter arte seg som en problemløsningsprosess, der barnet utforsker miljøet og seg selv i forhold til evner, behov, interesser og ulike roller. Gjennom leken får barna satt ulike oppfatninger, normer og verdier på prøve, og de lærer å ta hensyn til hverandre, prøve ut forskjellige roller og respektere hverandres ønsker.


Mechelle Storeide fra USA jobber som assistent i barnehagen , men er utdannet massasjeterapeut. Barnehagen har også sin egen spesialist innen massasje. Dette tar hun med seg inn i jobben med barna.


Hun også egne yogatimer i barnehagen. Jeg lager alltid en historie til bevegelsene, sier Mechelle. Kort oppsummert og noen anbefalinger. Vår undersøkelse viser at barns kroppslige lek , uavhengig av alder og kjønn, har høyest intensitet i natur.


Ulike typer lek i barnehagen

Læring, omsorg og lek er og skal være like viktige deler av barnehagen. Men da må barnehagelærerne føle seg trygge i sine roller. Mange føler seg utrygge og uprofesjonelle når kravet om mer læring har kommet sterkere inn i barnehagen i Sverige, mener Williams.


Den svenske forskeren har studert barnehagelærere ved ulike barnehager for barn mellom ett og fem. Det gjør de ikke i dag. Barnet vil leke som en del av det å være nysgjerrig og lærende. Små barn utforsker ved å smake, riste og kjenne på ting.


Hvordan barnas lek observeres og hva observasjonene brukes til. Eldre barn vil spørre om muligheter for mer lek , foreslå ulike typer lek eller innta aktive roller i en lek. Selve leken og aktivteten er viktig for barnets utvikling og mestringsfølelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg