torsdag 5. april 2018

Salte karameller

Grensehandel direkte til døren - Kjøp online her. Maldon salt eller annet flaksalt. Ha den kondenserte melken, brunt sukker, sirup, glukosen og smøret i en kjele. Ikke bare smaker det nydelig, men en karamell varer så innmari lenge i munnen.


Jeg ble derfor litt skuffet da jeg lagde disse første gang – resultatet ble mer som fudge, ikke som seige, deilige karameller.

Misforstå meg rett, smaken var himmelsk! Prøv med kardemomme for julesmak, eller lag karameller med smak av sitrusskall. Gi karamellene lakrissmak med lakrispulver. Annonse: Nestlé Carnation Hei - og god 1. Salte vaniljekarameller. Det virker som det kokes karameller i alles hjem for tiden, i hvert fall virker det slik hvis man følger med på ulike bakesider i sosiale medier.


Selv har også jeg gjort klar julens karameller ! Jeg brukte min absolutte YNDLINGSOPPSKRIFT på Myke karameller.

De lages med søt, kondensert melk og får en helt spesiell deilig. Endelig en karamell som ikke setter seg i tennene! Spesielt salt karamell. Karamell kan jeg snakke om i evigheter.


Jeg kan spise det rett fra krukken med en skje. Og det geniale med karamell er at den kan brukes til alt mulig. Men, alt søtt hvert fall. Så godt, og egentlig så enkelt.


Deilige, søte karameller med et hint av havsalt. Fabulous, sweet caramels with a hint of sea- salt. Seige, gode fløtekarameller er julegodt du garantert blir hekta på! Pynt dem med frysetørket bringebær, tyrkisk pepper, flaksalt eller annet godt, og pakk dem inn i cellofan så har du en kjempefin spiselig julegave.


Oppskriften gir ca. Dryss gjerne litt maldonsalt på karamellen ved avkjøling hvis du liker litt saltsmak på karamellen, se Myke, salte karameller her på Det søte liv. Se også oppskrift på klassiske Fløtekarameller og Tussis honningkarameller her på Det søte liv.


Jeg er (i følge tradisjonen) kanskje litt tidlig ute med å suge på den myke og hjemmelagde utgaven av Werther’s Original, men jeg kunne ikke la være.

La det koke til karamell, ca. Bruk et sukkertermometer så har du full kontroll. Jeg så med en gang at dette kom til å smake godt, så jeg doblet oppskriften med en gang. Tilsett alle ingrediensene i en stor gryta og kok opp blandingen på middels. Hvis du har et sukkertermometer kan du sette det i gryta og la blandingen stå å putre til du har en temperatur rundt 1grader hvis du vil ha myke karameller , og ca.


Dersom du ikke har sukkertermometer kan du dryppe en dråpe av karamellblandingen i et glass med kaldt vann. Vårt beste tips er å lage en gave som garantert faller i smak, som for eksempel disse nydelige fløtekaramellene. Erfaringsmessig, ganske lenge. Denne oppskriften gir ca.


Men om du har tenkt å oppbevare det lenge, steriliser glassene enten i kokende vann eller stekeovn, og fyll varme glass med varm karamell, og sett på lokket. Vær med på å gjøre oppskriftene våre enda bedre! Kom med dine tips og ideer til forbedring her. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor.


I dag skal vi lage mikrobølge karameller – eller karameller i mikrobølgeovnen om du vil. Det går så raskt at du vil ikke tro det! Jeg har selvsagt lekt litt med oppskriften som jeg opprinnelig fant her (du kjenner meg, kan ikke la være) og laget noen morsomme varianter. Sprudlende Sunn lakris.


Jeg testet lakrisfudge da jeg bodde i Køben og virkelig ble tatt av hjemmelagetsnopbølgen. Det var med variabelt hell da jeg slettes ikke er spesielt begeistret for søt lakris. Jeg er litt sær på lakrisen min og har vel bare besluttet at salt sild er sånn lakris skal smake, noe annet lager ikke smakseksplosjon i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg