fredag 13. april 2018

Lønn assistent skole 2018

Skole ­ assistent – Ting skjer plutselig i en klasse med små barn. Jeg går som ufaglært assistent i prosent. Jeg har nå trådt inn som vikar i 1. Har jeg krav på lønn som ufaglært lærer og ikke bare vanlig assistentlønn?


En av de viktigste oppgavene for Utdanningsforbundet er å jobbe for at medlemmene skal ha bra lønn og gode arbeidsvilkår. Her finner du det du trenger å vite om for eksempel tariff, lønnsoppgjør, tariffavtaler, pensjon.

I tillegg til lønn , regulerer tariffavtalene også bestemmelser om for eksempel arbeidsti ansettelser, ferie, sosiale rettigheter og pensjon. Arbeidstiden på skolen kan maksimalt være timer pr. Den bestemmer det grunnleggende i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, for eksempel hvordan tariffavtalene skal forhandles og hvordan de ansattes representasjon gjennom tillitsvalgte skal være. Jeg vet at om jeg søker på stillinger som ikke har særskilt krav til utdanning så får jeg mest sannsynlig ikke lønn i. Lønn som assistent på sfo - Forbruker, jus og.


Ja, det er et viktig krav for Fagforbundet at alle skal ha lik lønn for likeverdig arbeid. Vi er imot forskjellsbehandling uansett om begrunnelsen er kjønn eller annet. Det er fortsatt langt igjen til at kvinner og menn har lik lønn for arbeid av lik verdi.


Jeg jobber full stilling som assistent i Oslo kommune.

For det første får man ikke 1 jobb pga ferier etc, og korrekt stilling blir ca. Dette innebærer da lange dager, hvor man konstant må være på for barna. Man føler at man jobber konstant for ekstremt lav lønn.


I Husbankens verktøy Sjef i eget liv kan du selv se hvor mye som er igjen av lønna når utgifter er betalt. NB: Timelønna som vises er ikke justert for om noen jobber flere timer i uka enn vanlig. Statistikken viser hva timelønna omtrent ville vært ved 3timers arbeidsuke. Vet du hvor du vil søke?


DEBATT: I alle andre yrker er det selvsagt at høyere lønn virker rekrutterende. Vi har ingen grunn til å tro at det er annerledes i læreryrket. Leserinnlegg signert Anne Finborud og Geir Allan Stava, forbundsleder og forbundssekretær i Skolenes landsforbund.


Innlegget står også på trykk i Klassekampen fredag 5. Finn drømmejobben gjennom KarriereStart. Det søkes i tillegg etter tilkallingsvikarer for inneværende skoleår. Hovedavtale LO-NHO Hovedavtalen er arbeidslivets spilleregler. Det er da vel ingen barnevernspedagoger som jobber som assistent i skolen ? Du får lønn som assistent hvis ikke du har utdannelse. Vi har laget en kalkulator som du kan bruke til å beregne årsverk og årstimer for assistenter i GSI-rapporteringen.


Tariffavtalen innebærer at du som assistent har krav på en garantert minimumslønn pr time, samt at Fagforbundet har rett til å forhandle lønn utover dette. Nå er jeg både på mellomtrinn og ungdomsskolen, så jeg tror den laveste timelønnen (170-tallet) er for mellomtrinnet, uten at jeg skal si det helt 1 sikkert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg