tirsdag 13. august 2019

Lekende læring

Barn leker for lekens egen del. I leken lærer og erfarer barna samspill og sosiale ferdigheter, empati og selvfølelse. Lek, læring eller lekende læring ? Hvordan skal man forholde seg til motstridende forskning?


Og hvordan skal jeg egentlig jobbe med læring i barnehagen? Johanne Lynngård som har skrevet en kronikk om en nyutdannet barnehagelærers dilemma rundt læring i barnehagen.

LEKENDE LÆRING i SFO! Det psykososiale miljøet sier at: ”skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør. For å synliggjøre hvordan dette kan gjøres, er det utarbeidet et sett med indikatorer og til-Den ytterste sirkelen i modellen beskriver hvilke prin-sipper som ligger til grunn for utvikling av en god kultur for læring og samarbeid i organisasjonen. Lekbasert Læring er et forskningsbasert førskoleopplegg som skal gi barn best mulig grunnlag for skolen.


Det utvikler barns lyst til å lære, og hjelper deg å nå rammeplanens mål. Når barn sitter og synger om grisen i bingen og danser fritt til sangen, ser du ikke læring ? Les også: Hverdag uten leker. Leken er en essensiell del av barnas verden, og læring er noe som skjer gjennom barnets lekende måte å delta i verden på.


Lekende læring og lærende lek i en endret skole.

Forfattere: Liv Torunn Eik, Lisbet Karlsen og Trine Solstad. Lek er ikke bare lek – Lek gir glede og er lystbetont samtidig som den er barns viktigste arena for læring. Lek er læring , og barnehagens helt sentrale arbeidsmetode. Et helhetlig læringsbegrep Barnehagen er både en trygg omsorgsarena, og en viktig læringsarena, og den aller første delen i et utdanningsløp for barna våre. Vi har følgende formater tilgjengelige:.


Metoden går ut på at barna lærer alle akademiske fag gjennom lek og fysisk aktivitet på en gledefylt, utviklende. SFO ved Bekkestua barneskole skal være en naturlig del av skolen og bidra til å skape en helhet i hverdagen for elevene. Hos oss er leken grunnstammen i det pedagogiske arbeidet og i alle aktivitetene våre gjennom hele barnehagedagen.


Læringsverkstedet har dette barnehageåret fokus på lek og gode vennskapsrelasjoner. Med lekende læring , samspill og mestring ønsker vi å gi barna et godt grunnlag for utvikling, og for å bli den beste utgaven av seg selv. Det å pakke inn et læringsprogram og kalle det for lekende læring , gjør ikke programmet automatisk om til lek! Barna leker for lekens egen del,. Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud.


Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert! Vi får dermed større mulighet til å forske på matematikkundervisning, og finne ut mer om lekpregete og utforskende måter å undervise og lære matematikk. Målet er at forskningen skal føre til bedre matematikkundervisning og - læring for barn i barnehagen, elever i skolen og studenter på universitetet.


Lek og læring i et didaktisk perspektiv. Vi trenger å gå nærmere etter i sømmene hva som faktisk er lekende læring.

Altså, en innlæring som kjennetegnes av at barnet er medvirkende i læreprosessen samtidig som at for eksempel begrepsinnlæring i stor grad foregår på barnets premisser, nemlig via og gjennom leken. Barns trivsel – voksnes ansvar Blogginnlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg