tirsdag 20. august 2019

Gravid kvalm hele dagen

Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Mange som rammes av svangerskapets klassiske morgenkvalme, er enige om at navnet er misvisende. Der er nemlig ikke bare om morgenen man er kvalm.


Dessuten kan det dreie seg om alt fra å være kvalm i et par dager til å kaste opp hver dag i flere måneder.

Er kvalm stort sett HELE dagen , med noen små opphold. Spyr, brekker meg og føler meg elendig. Får i meg bittelitt næring og nok veske, så det går bra sånnsett. Hvordan holder man ut?


Har ikke sjans å være p. Jeg er gravid , snart uker på vei. Var sykemeldt i uker, fra ca. Ble da enig med sjefen om å prøve å jobbe 1, me.


I de siste to ukene, så har jeg følt meg kvalm hele tiden nesten.

Det er ikke noe mat som frister, og noen ganger kjennes det ut som jeg skal spy når som helst, men spyr aldri. Er ikke kvalm timer i døgnet, men mange timer om dagen hvertfall. Hva kan dette komme av?


Og hvordan skal jeg få bort. Nei, kvalme hele døgnet er ganske vanlig. Jeg var kvalm i tre måneder med hvert barn. Visste jeg var gravid bare et par dager etter unnfangelsen pga kvalmen.


Opp mot prosent av alle gravide får ekstrem svangerskapskvalme, kalt hyperemesis gravidarum. For dem kan svangerskapet fortone seg som et mareritt, og Folkehelseinstituttet går så langt som å si at tilstanden er forbundet med sterkt redusert livskvalitet for mor. Jeg trodde kvalmen gikk over utover dagen , men den gang ei! Klarte å lage middag, spiste noen biter, så kom den tilbake for fullt.


Nå ligger jeg her og holder igjen spy som er på vei opp. Jeg har vært kvalm og uvell hele forbana tiden siden slutten av uke 5. I uke begynte jeg å kaste opp, nå kaster jeg opp hver eneste dag. Og det er faktisk bedre, for jeg får en halvtimes opphold i uggenheten etter dette. For mange er kvalmen særlig plagsom om morgenen, men dette varierer og noen plages igjennom hele døgnet. Dersom tilstanden blir så alvorlig at den påvirker din allmenntilstan kalles den hyperemesis gravidarum.


Når du er kvalm er mat det siste du tenker på.

Her er noen råd om hvilke matvarer du bør styre unna, og hva du kan gjøre for å bli mindre kvalMatråd når du er plaget av kvalme. Kilder: Oppdatert 24. Noen kvinner føler seg kvalm hele dagen.


Andre føler seg verre på kvelden. Kvalme og brekninger. Noen igjen etter en lang dag på jobben. Noen sier at diverse lukter utløser kvalmen. To svangerskap er aldri like.


Morgenkvalmen kommer som regel i de første månedene (i første trimester) etter at man har blitt gravid , men i noen tilfeller varer det hele. I dag har jeg vært kvalm hele dagen. Er det noen som bare har hatt det en dag?


At det er håp om at dette skal gå over Eller i det minste ikke vare hele dagene. BufretLignendeDen trygge siden om svangerskap fødsel gravid gravide uke til uke termin. Det blir ofte kalt ”morgenkvalme” men det kan komme i løpet av hele dagen og. Men disse månedene kan føles ut som en evighet når man bruker store deler av dagen inne på toalettet. Man kan være kvalm hele dagen under graviditet, ikke bare om morgenen.


Hvis du mister mer væske enn du får i deg. Tegn på uttørring er : Svimmelhet, tørrhet i munnen og tørre, sprukne lepper. Mindre mengde urin (den blir mørk og lukter sterkt). Eventuelt klarer du ikke å tisse i det hele tatt. Trodde egentlig at jeg var gravid siden jeg var så kvalm.


Man snakker som regel om morgenkvalme. Smådrikker du brus hele dagen , kan du vinke farvel til tennen dine! Rundt prosent av norske gravide blir sykmeldt en eller flere ganger i løpet av svangerskapet. Flere mener nå at dette tallet burde vært lavere. Det var et sjokk og en stor sorg for oss å miste barnet vi hadde lengtet etter i så mange år.


Men nå som jeg endelig er gravid igjen, er jeg faktisk litt glad og takknemlig for å være så kvalm hver dag. For som gynekologen min sier - så lenge du er kvalm er det liv! Så prøv å huske på dette mens du kjemper mot kvalmen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg