torsdag 17. oktober 2019

Kreft blogg 2018

Personlige blogger , nettsider og liknende. Under finner du noen personlige blogger , nettsider og liknende, som kreftsyke, tidligere kreftrammede eller pårørende har opprettet. Tusen takk til deg som gir av din tid for å gjøre hverdagen litt enklere for dem som er berørt av kreft.


Behandling av kreft med protonstråler er en avansert form for strålebehandling som vi ennå ikke har etablert i Norge. Etter å ha utredet mulighetene er helseforetakene nå i gang med å planlegge bygging av to protonsentre, ett i Bergen og ett i Oslo. Jeg er innimellom litt betenkt rundt alt dette.

Vi har aldri sagt at legene mine sier at jeg kommer til å dø. Det er ikke sånn at vi ikke vil være åpne. Marie Lunde blogger for VG Familieklubben og på Miss Lunde. Det høres ikke akkurat ut som pangstarten på et langt foreldreliv. Kreft med spredning.


Med puppene fulle av brystmelk og tynntarmen full av hurtigvoksende parasitter, ble jeg i vår brått og brutalt rykket ut av min lykkelige familieboble. Overlevelsen av kreft har totalt sett vært høy i Norge de siste årene. Totalt sett er fem års relativ overlevelse av kreft i Norge over prosent både for menn og kvinner.


Min papegøye har vært ganske rolig de siste årene, men når det nærmer seg kontroll blir det alltid litt mer liv.

Jeg tror alle enten kjenner eller vet om noen som har vært eller er rammet av kreft , og i oktober vil jeg snakke med forskjellige mennesker om hvordan det er å leve med kreft , hvordan det er å jobbe med kreft , hvordan det er å være pårørende til en som er syk og hvordan det er å miste noen til kreften. For kreften skremmer meg. Hva er egentlig kreft og hva har den med seksualiteten å gjøre?


Hva vil skje med seksualiteten og sexlivet når du rammes av sykdom? Tone går jevnlig til kontroll, og to år seinere finner legene en tredje type kreft. Takket være NET- kreften blir både skjoldbruskkjertelen og den andre lungekreften oppdaget tidlig, og prognosene er derfor. Jeg er nyoperert for NET- kreft i tynntarmen med lokal spredning.


Du kan dø av dette. En diagnose som jeg er på god vei til å bli ekspert på, men bare i teorien. Jeg sto på badet, hadde akkurat kledd av meg, var på tur i seng. Det var torsdag kveld den 31.


I hodet svirret tanker om dagen som gikk og dagene som skulle komme. Kjære alle venner, blogger venner,facebook venner,medsøstre,støttespillere og alle andre. Etter mange års kamp mot kreften ,måtte hun omsider gi opp.


Men det var ikke uten kamp. Heidi hadde akkurat feiret 40-årsdagen sin. Så fikk hun sjokkbeskjeden.


Nå blogger redaktøren seg gjennom kreften - De trodde først at det var en muskelknute i livmora, men så viste det seg at det var en ondartet jævel som spredte seg raskt, sier redaktør Heidi Monsen i den kvenske avisa Ruijan Kaiku. Da Christine kom hjem fra sykehuset, ville hun ikke ha noe med andre kreftoverlevende å gjøre.

Hun var ferdig med kreft. Ferdig med sykehus. Så for meg det verste: En klam buss med hårløse hoder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg