fredag 11. oktober 2019

Koffein sjokk

Jeg fikk koffeinsjokk i går, og jeg besvimte på kurs#128584; jeg drikker sjelden kaffe, men i går ble det tre kopper på timer. Kjente først hodet ble rart, så begynte jeg og skjelve og mistet litt kontrollen. Etterhvert kom kaldsvettingen og jeg måtte røyse meg for å dra ut av konferanserommet. Jeg drakk kopper kaffe til mor idag, og plutselig ble jeg kraftløs og svimmel. Kjennes ut som jeg ikke har krefter igjen, og skal besvime når som helst.


Det er en helt forjævlig følelse. Koffein finnes også i tablettform. Hovedkilden til koffein er kaffebønner, men stoffet finnes også i andre planter som teplanter, guarana og Yerba maté. Jeg skjønner at du blir engstelig når kroppen din reagerer på koffein , men det er ikke farlig selv om det er ubehagelig. Når du drikker for mye kaffe så kan du føler deg uvel, få hjeretklapp, bli skjelven, få en angstfølelse, nervøsitet, muskelsmerter og man kan bli urolig og irritabel.


Kaffe-, guarana- og tebusken inneholder svært mye koffein og benyttes derfor til produksjon av koffeinholdige drikker som kaffe, te, cola og energidrikker. Barn og gravide bør passe på inntaket. Ny Nespresso Vertuo-kaffe med koffein-sjokk Nespressos nye Vertuo-kaffe gir deg større kopper med kaffe, men også vesentlig mer koffein.


En kopp inneholder over dobbelt så mye koffein som en. Tror nok du må drikke mer kaffi enn som så. Hvis du tar kopper med kaffi så kan det jo hende at du får;) I en mokka er det sikkert en liten espresso, og det er ikke så mye. Er dette en form for koffeinsjokk ? Tåler jeg ikke mer enn som så? Føler meg helt fjern her jeg ligger og samtidig veldig gira innvendig.


Del dette innlegget. Drikker ikke mye kaffe men våknet av ungene kl 04. Nå er ungene sovnet men jeg sitter med kuleøyne og kvalme. Skal forsøke å fatte meg i korthet. Jeg har hatt en forferdelig natt hvor jeg ikke har sovet ett sekund.


Lun, pulserende eller muffin-himmelsk? Vi testet tre ulike kafeer i Århus. Kaffekjøperen hadde skaffet Nescafé Original, men på glass, og ikke i porsjonspakken som var bestilt. Gid hvor mye tid vi skal bruke på denne saken, sukker en kantineansatt på flyplassen i. Her er en liten oversikt over koffeininnholdet i ulike drikker.


For høyt inntak kan gi koffeinsjokk i form av skjelvinger, rastløshet og hjertebank. Flere positive effekter. Gir terningkast til bok om recovery Gir terningkast til bok om recovery. I dag drakk jeg liter tine iskaffe caputchino. Risikerer jeg koffein-sjokk da?


Men om du overtreder ditt individuelle toleransenivå, opplever du diffuse, men merkbare, symptomer, og kan få et såkalt koffeinsjokk. Her kan du se hvor mye koffein du tåler. Norge ligger høyt på verdenstoppen i brusdrikking.


Mandagstrening på koffeinsjokk ! Tidligere var det ikke tillatt å omsette energidrikker i Norge på grunn av tilsettingen av koffein , taurin og vitaminer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg