tirsdag 30. januar 2018

Bevegelsesaktiviteter i barnehagen

Form, farge, tall og tegn. Barna har tilgang til et mattesenter, og det settes stor fokus på denne typen læring – spesielt for de eldste barna i barnehagen. Bevegelsesaktiviteter. Balanse, øye- håndkoordinasjon, motorikk og lignende.


Bevegelsesaktiviteter i barnehagen

Det fremmer god kroppsbeherskelse og øker motivasjon for annen læring. Med boka håper jeg på å inspirere pedagoger, assistenter og foreldrene til en mer fysisk aktiv hverdag for barna. Der finner man en samling med bevegelsesaktiviteter og bevegelseshistorier som er enkelt å gjennomføre i barnehagen og hjemme, med hovedfokus på psykomotorikk.


Alle barna i barnehagen kan ha med ski som kan brukes ute i barnehagen i variert terreng. Skolestarterne har mer organisert skileik en gang i uka på vinteren, og vi bruker løype og bakke på Rangårdsbana. MINI-RØRIS Alle avdelinger har jevnlige Mini-rørisøkter.


Ofte har vi spontane blandagrupper også, som tar en økt i salen,eller ute. Jeg har vært i førsteklasser og lært dem å spise med spisepinner og litt sånt, det går an å ta med til 5-årsklubben. Det bør legges til rette for aktivitet på de arenaene hvor barn og unge bruker mye ti som i barnehagen , skolen, SFO, fritidsarenaer og i hjemmet. Anbefalingene kan oppfylles på ulikt vis – det er ikke nødvendig med organisert eller systematisk trening. Vi behandler og formidler aktuell informasjon til skole- og helsesektoren.


Vår visjon er å lage nyttige, praktiske verktøy som kan gjøre hverdagen enklere for brukeren, samt gjøre det lettere å etterleve lover og regelverk. Barnehagene påvirker barns aktivitetsnivå. Barn synes nesten alltid det er gøy å leke, hoppe og være aktive sammen med andre barn. Likevel er det i dag en bekymring for at stadig flere, også barn i barnehagealder, er for lite fysisk aktive.


Bevegelsesaktiviteter i barnehagen

Dette fungerer slik at barna hver fredag kan få låne med seg ei bok hjem fra barnehagen. For oss er bøker og høytlesning en viktig del av det språkarbeidet vi gjør i barnehagen. Kompetansen i faget er i hovedsak basert på læring i og gjennom bevegelsesaktiviteter , og den er ofte nært knyttet til den enkeltes kroppslighet og erfaring. Det er viktig at læringssituasjonene bygger opp under dette.


Læreplanen i kroppsøving gir skolene stort handlingsrom i valg av læringsaktiviteter og arbeidsmetoder. Vi trenger nye dyktige medarbeidere som skal bidra i instituttets oppfølging av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet, og vi lyser ut flere stillinger knyttet til fagområdene mat og h. Del 4: Fagdidaktisk arbeid med bevegelseslek i barnehagen er didaktisk-metodisk orientert og omhandler planlegging, tilrettelegging og vurdering av bevegelsesaktiviteter i ulike miljøer og til. Snakk positivt om barnehagen og andre som du møter i hverdagen! Ikke forsterk at noen blir holdt utenfor og vær inkluderende!


Bevegelsesaktiviteter i barnehagen

Ikke snakk om episoder man opplever negativt slik at barna overhører dette! Det er utarbeidet en handlingsplan for barnehagene i Hallingdal: Sammen i barnehagen —plan mot utestengning og mobbing. Personalet i barnehagen gir barna tid og rom til å bli kjent med ny barnegruppe. Barna som skal over til ny base får tidlig bli kjent med den nye basen, gjennom besøk. Barna i barnehagen er ikke en ensartet gruppe.


Personalet har ansvar for at alle barn, uansett funksjonsnivå, alder, kjønn og familiebakgrunn får oppleve at de selv og alle i gruppa er betydningsfulle personer for fellesskapet. Når det står at vi skal ha lekegrupper på månedsplanen, innebærer det at vi gjør forskjellige aktiviteter hvor barna er delt opp i mindre grupper. Hva bør man tenke på når man skal legge til rette for bevegelsesaktiviteter med små barn? Gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur.


Barns lek danner også et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg