torsdag 26. september 2019

Omsorg lek og læring i barnehagen

Omsorg, lek og læring i barnehagen. Her finner du artikler om blant annet de yngste barna i barnehagen , sosial kompetanse, relasjoner, lek og læring og overganger. Under Filmer, bøker og verktøy har vi samlet filmer og andre ressurser som kan være nyttige for deg som jobber i barnehagen. Læringsmiljøsenteret har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet sammenfattet kunnskap fra skandinavisk forskning, med mål om å utvikle et kunnskapsgrunnlag om læringsmiljø i barnehagen.


Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg.

I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov. Lek er ikke bare lek – Lek gir glede og er lystbetont samtidig som den er barns viktigste arena for læring. Lek er læring , og barnehagens helt sentrale arbeidsmetode. Lek er den viktigste aktiviteten for barn, og de leker fordi det er gøy. Vi prioriterer derfor mye tid til lek i barnehagen.


Fantasien får fritt spillerom, og barnet kan skape sin egen verden. Barns trivsel og læring er prisgitt følelsen av trygghet.

Derfor kommer omsorg alltid i første rekke. For å få trygge barn, er vi avhengig av at kompetente og sensitive voksne gir barna den omsorgen de har behov for. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling.


Lek , omsorg , læring og danning skal ses i sammenheng. Forskere fra ulike forskningsdisipliner deler Fröbels og FNs tanker om at lek i hovedsak bidrar til barns følelse av glede, tilfredsstillelse og lykke. Vi mener at dette er så sentrale elementer i en god barndom at de ikke kan overses. Lekelykke i barnehagen. Vil den nye stortingsmeldingen bidra til mer tid til lek og læring ? I barnehagen er gjensidige samhandlingsprosesser med barn og voksne i lek og læring og hensynet til hverandre forutsetninger for barnets danning.


For meg handler omsorg om det Knud E. Danning skjer i samspill med. Fordi omsorg og lek er det mest selvfølgelige i verden i en barnehage. I boken presenteres oppdatert kunnskap om barns utvikling og læring i barnehagen. Her gis en oversikt over de mest anvendte psykologiske teorier som inkluderer både miljøets, biologiens og genetikkens betydning.


Hensikten med boken er å fremme en flerfaglig og integrert tilnærming til barns utvikling, lek og læring.

Læring , omsorg og lek er og skal være like viktige deler av barnehagen. Men da må barnehagelærerne føle seg trygge i sine roller. Mange føler seg utrygge og uprofesjonelle når kravet om mer læring har kommet sterkere inn i barnehagen i Sverige, mener Williams. Hverdagslivet i barnehagen er en viktig arena for barns danningsprosess gjennom omsorg , lek og læring.


Den gjensidige samhandlingsprosessen mellom barn og voksne er en viktig forutsetning for barnets danning. Det gjør de ikke i dag. Gjensidig samhandling med barn og voksne i lek og læring er en forutsetning for barnets danning, Voksne er rollemodeller i alt de gjør. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring , og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Sosial kompetanse og språklig kompetanse.


Vi tar med oss bøker, spill og formingsmateriell ut på tur i tillegg til at vi utnytter mulighetene vi finner ute i naturen. Med mange eksempler fra barnehagehverdagen beskriver denne boken hvordan barnehagen kan fremme barns danningsprosesser. Med forståelse menes gjensidig respekt og anerkjennelse for hverandres ansvar og oppgaver i forhold til barnet.


DANNING GJENNOM OMSORG, LEK OG LÆRING I BARNEHAGEN.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg