mandag 25. januar 2021

Vondt i rumpa etter fødsel

Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest. De ferskeste innenriksnyhetene. Hold deg oppdatert med ABC Nyheter. Nå er det vondt hver dag,men det er ikke så plagsomt at jeg ikke kan jobbe eller gjøre andre ting.


Det hjalp lite å gå til kiropraktor,i tillegg var det svindyrt (4kr for et kvarter!).

Mange gravide opplever å få vondt i halebeinet, både under svangerskapet og etter fødsel. Slike smerter er vanlige, og kan oppleves svært plagsomt og ubehagelig. Det kan være vanskelig å sitte normalt, reise seg opp fra en stol og å lene seg tilbake når du sitter. Mange utvikler kramper i området, og jeg har hatt pasienter som til og med har blitt sykmeldt i lang tid av det, på grunn av smertene, sier Kari Lise Jacobsen Eidjar, fastlege og daglig leder av Legevakt Vest på Ullern, til KK.


Fy søren, det har vært vondt. Men det har gått over med tiden, og det har ikke vært hemoroider (eller, det har jeg strengt tatt aldri prøvd å finne ut av, men siden det gikk over av seg selv var det vel ikke det). Det kjennes ut som jeg har konstant gangsperre i rumpa , det kommer og går, alt etter hvor mye jeg beveger meg.

Jeg er gravid i uke 2 og har i to mnd gått med smerter i rumpa. I det siste har det bare vært i den venstre siden, og smertene har gått nedover låret. Kjentes ut som en strekk inni den venstre rumpeballen. Ble bare vondere og vondere, og nå er det vondt på begge sider. Føler det hadde hjulpet om jeg hadde klart å strekke ut, men det nytter ikke.


Hva i all verden er dette her? Her kan du lære mer om smerter i rektum, samt tilhørende symptomer, årsak og ulike diagnoser ved vondt i endetarmen. Rektale smerter bør tas på alvor.


Vondt i endetarmen? Beklager for opplysninger til de sarte her inne, men jeg har ved menstruasjon de siste mnd hatt vondt oppe langt i rompa. Dersom det er vondt å ligge på ryggen på grunn av press på hovedpulsåra, er det lurt å gjøre øvelsene sittende eller stående.


Plager i bekkenet De vanligste plagene ved graviditet er bekkenlåsning og bekkenløsning, plager i midtrygg og ribben, nakke og hodepine. Til å begynne med kom smerten etter en stund når jeg satt på stoler med dårlig polstring, men de siste ukene kommer smerten etter kun få minutter uansett hva jeg sitter på, og uansett hvilken sittestilling jeg bruker. Det å ha vondt i halebenet er dessverre litt tabubelagt, men vi har et helt profesjonelt forhold til behandlingsmetoden.


Halebenundersøkelse er en del av utdanningen vår, understreker Gundersen som blant annet er veileder for masterstudenter i manuellterapi.

Du har vondt på utsiden av hofta, baken og låret under løping eller etter du har løpt. Hva kan det være og hva gjør du for å bli kvitt plagene? På mitt kontor er pasienter med plager som kort beskrevet over, et relativt vanlig fenomen.


Fikk det omtrent i uke i forrige svangerskap, og det gikk over ca et år etter fødsel. Nå kom det jaggu meg tilbake i uke og er verre enn sist. Jeg har så innmari vondt i halebeinet! Hittil har det kun vært vondt å gå, og ved belastning, men nå er det blitt vondt å sitte også. Hei og takk for spørsmålet ditt!


Hadde en fødsel for mnd siden. Noen ganger når jeg ligger, (Spesielt på rygg) får jeg smerter i skambenet. Dette er noe jeg har brukt å hatt når jeg har hatt mensen, men det er verre nå etter fødsel.


Vanligst skjer det etter fall bakover eller under en vanskelig fødsel. Tilstanden kan ha bakgrunn i spesielle anatomiske forhold: Halebeinet stikker mer frem hos kvinner og misdannelse i leddet mellom halebeinet og korsbeinet kan også være årsak. Det er fryktelig ubehagelig og vondt.


Noen kvinner utvikler halebeinssmerter etter en vaginal fødsel. Start med korte turer på godt føre og kjenn hva du tåler. Lengden på turen økes etterhvert. Bruk gode sko med støtdempende såle. Vær nøye med arbeidsstillingen når du steller barnet ditt.


Men en ny studie der Bjelland er førsteforfatter, tyder på det motsatte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg