fredag 31. juli 2020

Spontanabort klump

Dette skjedde på natten og forsatte dagen derpå - store blødninger og en del klumper kom ut. Deretter ga det seg og jeg blødde som jeg gjør ved en vanlig menstruasjon. Så jeg regnet med det meste var kommet ut, helt til jeg var på do i sted. Da kom det ut en stor fast klump med samme form som et egg, bare litt større. En fullstendig spontanabort betyr at alt vev er ute av livmoren.


Ingen videre behandling er nødvendig. Men hvis en abort ikke er fullstendig, er det hovedsakelig tre behandlingsalternativer. Symptomer på spontanabort Smerter og blødning kan være symptomer på en tidlig abort. Noen opplever bare blødning. Etter kraftige smerter kan det komme en blodig, geleaktig klump.


Aborten er endelig når foster og morkake er. Livmoren normaliseres raskt etter en spontanabort , og noen prøver å bli gravide igjen kort tid etter. Den følelsesmessige bearbeidingen av en spontanabort kan ta tid. Samtale med helsepersonell og støtte fra familie og venner, kan hjelpe deg gjennom sorgprosessen. En spontanabort skjer i de fleste tilfeller uten behov for spesiell behandling.


Hvis det er mistanke om at det er rester tilbake i livmoren etter aborten, kan det gis et medikament (prostaglandin) som stimulerer til sammentrekninger i livmorveggen så restene kan støtes ut. Jeg har den siste tiden hatt mange symptomer som jeg ikke finner noen sammenheng eller bakgrunn for. Den er ikke von og jeg merker ikke at den er der til vanlig. Hvis jeg kjenner på den, kjennes det mer ut som en liten kvise under huden på øyelokket.


Sliter av og til med helseangst, og er spesielt redd for kreft, så dette er nok til at jeg blir bekymret. Vitenskapelige undersøkelser av spontanaborterte fostre har imidlertid vist at det ofte er noe i veien med fosterets arveanlegg. Denne feilen er vanligvis tilfeldig, slik at det ikke er sannsynlig at samme feil oppstår på nytt. Jeg hadde en spontanabort i helgen, den begynte som din med litt brunlig utflo så økte det mer og mer på med blo og så kom smertene. Til slutt kom det ut en klump som jeg studerte nøye, nysgjerrig som jeg er.


Kunne ikke se noe foster, var mer som en klump med morkakevev. Sv: spontanabort , min erfaring. SVAR: Hei jente år. Du forteller at du hadde sterke smerter og at det til slutt kom en klump ut av skjeden din. Jeg synes det høres ut som om du har hatt en spontanabort , m. Jeg hadde var akkurat uker på vei når det skjedde en søndag, og var hos legen dagen etterpå som tok en vanlig graviditetstest og den var positiv, og siden jeg hadde dagen før begynt å blø, hadde veer og en stor klump kom ut så antok legen at det var en spontanabort.


Berit Katrine (24) opplevde spontanabort. Men bildene viste at fosteret ikke levde lenger. Nå oppfordrer hun folk til å snakke mer om spontanabort - og gjerne med henne.


I går blødde jeg ikke noe. For noen timer siden kom det plutselig masse friskt blod. Da jeg gikk på do kom det en stor klump koagulert blod samt masse friskt blod. Det vil hun snakke mer om. Jeg fikk vondt nederst i magen og korsryggen og de smertene varte i ca.


Nå blør jeg friskt blo ikke store mengder men som en vanlig menstruasjon. Og du har jo ikke hatt sex på mn så har ikke peiling. Men jeg tviler for at en cyste fra en eggstokk kan dette ut da hullet på livmortappen er bare noen millimeter stort og må utvide seg for å få en ut klump , og da må du først ha veer som i en spontanabort , og det er vondt. Men kanskje man kan ha cyste i vagina, jeg vet ikke.


Spontanabort er ganske vanlig og det er ikke farlig. Jeg mister likevel. Mange kvinner har opplevd en eller flere spontanaborter i løpet av livet. Men når jeg var på do istad kom det en god del friskt blod. Og hadde også kommet litt i trusa.


Jeg er ganske sikker på at det nå er en spontanabort. Er det sånn at man blør klumper osv når man bare er uker på vei? Da hadde det ikke vært en så stor klump. Mest sannsynlig så ble det kluss i syklusen din, og nå fikk du mensen da kroppen din ville. Uansett så er det ingen fare når kroppen ordner opp selv.


Tenker du på å bli gravi eller har du allerede prøvd en stund uten resultat? Her finner du andre prøvere! Jeg har en mistanke om at jeg i dag har hatt spontanabort. Hadde en del mensensmerter og var ganske kvalm.


Tenkte ikke mer over det før jeg gikk på do, og så en liten klump på papiret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg