tirsdag 17. januar 2017

Grunnleggende ferdigheter i historie

Grunnleggende ferdigheter i historie

Verdenshistorien for hånden – både som magasin og digitalt. Se alle mulighetene dine her og bestill. Gi et magasinabonnement i gave. Velg mellom og utgaver. I historie forstås grunnleggende ferdigheter slik: Å uttrykke seg muntlig og skriftlig i historie innebærer å presentere et faglig emne klart og konsist og å bruke relevante faglige begreper i egen argumentasjon og i begrunnelser.


Grunnleggende ferdigheter i historie

Det innebærer også å tolke historisk materiale av ulik art, av ulikt opphav og fra ulike perioder. I historie og filosofi forstås grunnleggende ferdigheter slik: Muntlige ferdigheter i historie og filosofi innebærer å formulere egne synspunkter presist og nyansert. Hensikten med den fiktive historien om Anna er å vise at det å ha grunnleggende ferdigheter i et fag blant annet handler om å kunne snakke og skrive faget i ulike situasjoner.


Denne ressursen gir lærere i faget tips til oppgaveformer som kan ivareta målene for opplæring i grunnleggende ferdigheter og i tillegg føre til bedre læring i faget. Oppgavetekst: Planlegg, skap og publiser en instruksjonsvideo på om hvordan en skal bruke skyvelæren. Videoen skal være en digital historie.


Grunnleggende ferdigheter i historie

Workshop: Bruk av dataspill i opplæring i grunnleggende ferdigheter 16. Kompetanse Norge inviterer til workshop om læringsbasert spilling 16. Grunnleggende ferdigheter som faglige ferdigheter. Tolkning og operasjonalisering av kompetansemål. Nettkurs om grunnleggende ferdigheter Dato: hele året Dette nettkurset gir en kort introduksjon om grunnleggende ferdigheter knyttet til voksnes hverdag, læringsmål for grunnleggende ferdigheter og profiler for grunnleggende ferdigheter på jobben.


Profiler for grunnleggende ferdigheter på jobben Innhold på siden Profilene kan brukes til å kartlegge opplæringsbehov i lesing, skriving, regning, digitale og muntlige ferdigheter og tilpasse kurs til den enkeltes behov. De grunnleggende ferdighetene skal være med på å utvikle fagkompetansen i de ulike fagene, og samtidig er de grunnleggende ferdighetene en del av fagkompetansen. Gode grunnleggende ferdigheter i alle fag er avgjørende for at en skal klare seg godt i skole-, arbeids- og samfunnsliv. Selv om regning naturlig nok er hovedfokus i matematikkfaget, er dette også en ferdighet som inngår i alle fag.


Disse er en forutsetning for å kunne delta aktivt i opplæring, samfunns- og arbeidsliv. De endrer seg i takt med utviklingen i samfunnet, og særlig digitaliseringen fører til endringer i måten vi leser, skriver, regner og kommuniserer på. Målet på grunnleggende digitale ferdigheter er basert på en antakelse om at mye erfaring på mange områder fører til at respondenten blir en sterkere bruker og bedre rustet til å møte utfordringer i et digitalt samfunn som stadig er i utvikling. Det vil si at mye og bred erfaring likestilles med ferdigheter i denne analysen. Læreplanen i norsk revideres.


Et av formålene er at satsningen på de grunnleggende ferdighetene skal tydeliggjøres. Det er de grunnleggende ferdighetene i lesing, skriving, digitale ferdigheter og muntlig kommunikasjon som er aktuelle i norskfaget. Han viser for eksempel til at slike ferdigheter er å kunne åpne og bruke programvare, samt sortere informasjon på datamaskinen.


Kunnskapsløftet (LK06) beskriver fem grunnleggende ferdigheter som er integrert i kompetansemålene og som er en del av kompetansen i faget, ut ifra fagets egenart og formål. Ferdighetene er redskap for læring og utvikling i fag, og er samtidig en forutsetning for at elevene skal kunne vise sin kompetanse i faget. Hensikten med å bruke de grunnleggende ferdighetene er å støtte opp om elevenes læring i det enkelte fag, også kroppsøving. I vår nasjonale studie har vi spurt både elever og lærere hvor ofte de jobber med de grunnleggende ferdighetene i kroppsøvingstimen. De fem grunnleggende ferdigheter (GF) er forutsetninger for utvikling og læring i skolen, og digitale ferdigheter skal integreres i større grad inn i fagene i fagfornyelsen.


Ved bruk av Lesemester i undervisning i grunnskolen kan man omfavne alle de fem GF i samme undervisningsøkt: 1. Høringsuttalelse fra Lesesenteret til Fagfornyelsen - kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter. Innføring i grunnleggende ferdigheter gir en teoretisk innsikt i hvordan en skal forstå begrepet grunnleggende ferdigheter og konkrete eksempler på hvordan lærere kan integrere arbeid med de fem ferdighetene i sin undervisningspraksis. Lesesenteret har i sin respons hatt fokus på lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter.


Grunnleggende ferdigheter i historie

Her kan du lese vårt høringssvar til Utdanningsdirektoratet. Noen av de viktigste jobb ferdigheter kommer andre naturen til ansatte. Evnen til å lytte, for å kunne ta og anvende instruksjoner, og å opprettholde fokus for lange tidsperioder er avgjørende for suksess i nesten hvilken som helst arbeidsplass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg