tirsdag 29. desember 2020

Vektøkning uke 34

I stedet for å fokusere på vektøkning i svangerskapet uke for uke , bør gravide heller fokusere på å være sunne og spise fornuftig. Så lenge som du spiser sunn og næringsrik mat, behøver du ikke å bekymre deg over gjennomsnittlig eller normal vektøkning i svangerskapet. Hvor stor vektøkning har du i uke - ? Regn ut din vektøkning under graviditeten med vår vektkalkulator.


Hvor mye er det normalt å gå opp i vekt når man er gravid? Går man mest opp i vekt i begynnelsen av graviditeten eller kommer vektoppgangen i slutten av graviditeten? Regn ut hvordan din vektøkning bør se ut måned for måned under graviditeten.


Se det aktuelle ukenummeret og oversett mellom ukenumre og datoer på Ukenr. Uke begynner mandag 17. Barnet skal ha oppnådd fødselsvekt rundt to uker etter fødsel. Barn som ikke har en jevn vektøkning etter den første vektnedgangen etter fødsel, bør følges opp av helsestasjonen. Dette er generelle retningslinjer.


Er du i tvil om hva som er normal vektutvikling for ditt barn, ta kontakt med helsestasjonen for personlig tilpasset veiledning. Norge har ikke egne anbefalinger for vektøkning i svangerskapet, men viser til amerikanske retningslinjer for vektøkning. Her anbefales vektøkning ut fra hvilken KMI den gravide har ved begynnelsen av svangerskapet. Jeg tror lav vektoppgang i tredje trimester kan ha med tap av muskelmasse å gjøre (jeg tror iallefall det er det det er hos meg).


Generelt blir man litt mindre mobil, og treningen stopper ofte opp. Personlig tror jeg at jeg har mistet et par kilo muskelmasse i tredje trimester (har ikke trent styrke siden uke pga diverse), og de to kiloene som har kommet på er dermed egentlig rundt fire kg. I tillegg til de vanlige gravidbildene jeg prøve å ta så ofte som mulig, så har jeg tatt noen svart hvitt bilder som jeg tenkte å sette sammen med et bilde i samme klær hvor jeg holder babyen.


Men her har dere de to. Da ligger jeg ganske greit an. Jeg er litt overvektig i utgangspunktet, så bør nok nøye med med kg totalt, ideelt sett.


Lærer raskt Ved dette tidspunktet kan barnet se de flytende omgivelsene, kjenne at det tar tak i en tå eller suger på en finger, kjenne smaken av fostervannet og høre dine hjerteslag. Alt var fint helt til vi kom til vekt og SF-mål. SF-målet ligger nå under den røde streken, og jeg har stort settt ligget over, helt i toppen av det grønne feltet også.


Vanligvis kommer den største vektøkningen i uke til 2 for så å avta noe i 3. Man gir litt opp, orker ikke å passe på vekten. Det får bli som det blir. Les mer om vektøkning i denne artikkelen.


Caroline Elsker forumet. Graviditet vektøkning kalkulator kan du beregne ideell vektøkning på noen uke i løpet av svangerskapet, basert på kvinnens vekt før svangerskapet, høyde og graviditet uke. Også det viser din ideelle graviditet vektøkning diagram uke etter uke. Jeg fant ikke dette i noen butikk, så jeg tenker at jeg venter til neste oppdatering med bilde av en frukt eller grønnsak igjen #128521; Likevel, babyen vår har allerede blitt cm.


I dag er jeg hele uker på vei ! Såå mye jeg vil gjøre før hun kommer, og så lite tid ! Denne uka har vi jo kommet på plass i ny leilighet i alle fall, så nå har jeg begynt å ordne klart til henne. Ingen vektøkning siden uke 32. Jeg var igang med slanking da jeg begynte å gå opp i dosering på lamictal, gikk ned en halv kilo pr uke med slankingen. However, siden jeg begynte på lamictal i full dose(3mg daglig) har jeg istedet gått opp i vekt selvom jeg har fulgt akkurat samme slankeprogram.


Dessverre betyr dette for meg. Jeg spiser og trener helt likt som alltid og har hittil lagt på meg kg i uke og har BMI på nedre skala. Hvordan ligger dere andre an og hadde dere BMI på nedre, vanlig eller over?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg