fredag 5. februar 2016

Barnehage lek og læring

Lek er ikke bare lek – Lek gir glede og er lystbetont samtidig som den er barns viktigste arena for læring. Lek er læring , og barnehagens helt sentrale arbeidsmetode. Lek , læring eller lekende læring ? Hvordan skal man forholde seg til motstridende forskning?


Og hvordan skal jeg egentlig jobbe med læring i barnehagen?

Johanne Lynngård som har skrevet en kronikk om en nyutdannet barnehagelærers dilemma rundt læring i barnehagen. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring , og for sosial og språklig samhandling.


Noen barnehager gir et læringsforsprang – Forskjellene vi har funnet er betydelige. Når vi sammenligner barna som gikk i barnehagene med mest læring med de som gikk i barnehagene med minst læring , var det i gjennomsnitt fem måneder forskjell i barnas utvikling, sier Ingunn Størksen. Gjennom lek oppstår vennskap.


I lek og samspill med andre legges grunnlaget for læring og sosiale ferdigheter.

I leken erfarer barn noe av det viktigste i livet , nemlig det å omgås andre mennesker. Sosial kompetanse handler i stor grad å kunne samhandle og samarbeide med andre på en positiv måte. Observerer vi barnas lek ? Hvordan legger vi opp dagen slik at vi kan være tilstede i barns lek ? Hva kan vi endre på? Tenker vi forskjellig på deltakelse fra voksne i utelek og innelek?


Omsorg, lek og læring i barnehagen. Her finner du artikler om blant annet de yngste barna i barnehagen, sosial kompetanse, relasjoner, lek og læring og overganger. Under Filmer, bøker og verktøy har vi samlet filmer og andre ressurser som kan være nyttige for deg som jobber i barnehagen.


Du må logge på for å se denne siden. Username Password Remember me. Lost your password? Foreldre skal føle seg trygge på at barna deres har det godt i barnehagen.


Barneårene er grunnlaget for god helse resten av livet, så disse måltidene betyr mye for den enkeltes liv, og dermed for samfunnet. Turer i vårt fantastiske nærmiljø. Fysisk aktivitet og friluftsopplevelser står sterkt hos oss.

Lek og bevegelse er stammen som bærer de fagtemaene. Barn leker for lekens egen del. Barnas lek er derfor den viktigste aktiviteten i våre barnehager.


I leken lærer og erfarer barna samspill og sosiale ferdigheter, empati og selvfølelse. Egenledelse i lek og læring Egenledelse er evnen til å være aktiv og selvstendig i en oppgave over tid. Begrepet egenledelse brukes som en samlebetegnelse på overordnede funksjoner i hjernen som setter i gang, styrer og regulerer atferden vår. For at barn skal kunne løse dagligdagse situasjoner og utfordringer er de avhengige av gode egenledelsesferdigheter.


For å forstå litt bedre hva vi i Alsgård FUS barnehage har som satsningsområde er denne filmen en god måte for å forstå hva egenledelse i lek og læring er. Tid for lek og læring Bedre innhold i barnehagen Tilråding fra Kunnskapsdepartementet 11. Derfor styrker vi kvaliteten på barne­ hagetilbudet. Regjeringen Solberg) Innledning. Følgende mål ligger til grunn for denne.


Digitale kamera og pedagogisk dokumentasjon har i mange år vært viktige verktøy i norske barnehager. I dag har også ipad og nettbrett blitt mange barnehagers verktøy i arbeid med ulike lek - og læringsopplegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg