onsdag 20. januar 2016

Aktiviteter for ungdomsskoleelever

Vil tipse om en ubergøy lek som heter stavmikserleken. Du blander eller ting i stavmikseren. Så skal folket smake. De som gjetter ingrediensene har vunnet.


Det kan også brukes en ledsager ute på banen. Vi hadde en ball som ikke lagde lyd så det gjorde det vanskeligere å spille.

Etter hvert løp en leder rundt og blåste i fløyta der ballen var. Utfordringen er å vite når ballen triller mot deg. Men dette er en veldig festlig aktivitet.


Ungdom bør være fysisk aktive i lek eller annen aktivitet minst minutter hver dag. Minst tre ganger i uka bør aktiviteten være med høy intensitet, og inkludere aktiviteter som gir økt muskelstyrke og belaster skjelettet. Ressursbank og undervisningsopplegg i kroppsøving - Enkeltøvelser og ferdige undervisningsopplegg i kroppsøving - Frigjør verdifull tid.


Denne aktiviteten kan brukes på ulike måter: Gi elevene en oppgave – f. Fortell om noe du liker å gjøre!

Elevene på den ene raden stiller spørsmål som elevene på den andre raden svarer på. Jeg har valgt å kategorisere leker etter inne-leker, ute-leker og bli kjent -leker. Gruppen sitter i ring, og alle sier en ting de er flinke til.


Eventuelt kan man ta med ting hjemmefra for å vise fram til de andre. Denne samtalen kan lede til ulike aktiviteter hvor man lærer av hverandre. Den som er god til å sy, kan lære de andre. Først vil jeg si navnet mitt, som for eksempel Jeg heter Hilde… og deretter vil jeg si, og dette er Mads… Deretter kaster jeg ballen til Mads. Mads vil si, Dette er Hilde, jeg heter Mads og det er Arve… og så videre helt til alle navnene er kjedet sammen i en rekke.


Tillit til lederen Utstyr: - Be barna stille seg på rekke og holde hverandre i hendene. Alle barna har bind for øynene, eller lukker øynene. Du som er leder skal føre gruppen trygt forbi hindringer ved å forklare dem hvor de skal gå. Start langsomt og forsiktig. Stans etter to-tre minutter.


Kjøp fôr i metermål og se det store utvalget vi har til prosjektet ditt. Finn laveste nettpris her. Mange skoler har daglig fysisk aktivitet for elevene sine, ofte på liten plass og med lite utstyr.


Elev likte aktiviteter hvor det ikke var så mange regler og forholde seg til.

Eleven likte stikkball godt og synes at det var best når han fikk være sammen med elever han kjente godt. Dette kan vi tolke som at det kan være hensiktsmessig å legge opp til aktiviteter som eleven selv føler han får til. Fotballtrimmen ønsker deltakere fra Begnadalen og Nes velkommen! Frisklivsgruppen Frisklivsgruppen i Hedalen jobber for å legge til rette for lavterskeltilbud i bygda med fokus på å benytte den varierte naturen i området som en arena for fysisk aktivitet. Aktivitetstilbudet passer også for ungdomsskoleelever.


Vi har tatt kontakt med Anne Torhild Klomsten som er førsteamanuensis ved institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU i Trondheim. Blant fagfeltene til Klomsten er selvoppfatning og motivasjon blant unge, og vi spør: Er tenåringer ofte late og umotiverte, eller er det foreldrenes oppfatning som behøver justering? Jeg har (desverre) fått i oppdrag å finne ut noen sosiale aktiviteter for en gruppe med ungdommer. Det at jeg skal finne på noe sånt, passer egentlig ikke sammen med den lille fantasien jeg har, men det må gjøres.


Overganger mellom aktiviteter er situasjoner der barn med ADHD er særlig utsatt for å komme ut av det, og de kan da lett begynne med uhensiktsmessige aktiviteter som også kan være forstyrrende for resten av klassen. Hvis de skifter aktivitet samtidig med resten av klassen, så kan overgangen lett gjøre dem forvirret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg